Cijfer 8,1 voor Wmo-gesprekken en 8,0 voor jeugdconsulenten

Wat zijn de ervaringen geweest van cliënten Wmo en jeugdzorg met zowel de gemeente Beekdaelen als de zorg en jeugdhulpverlening? Over 2024 zijn de resultaten van de cliëntervaringsonderzoeken bekend.

De Wmo-gesprekken zijn beoordeeld met het cijfer 8,1 en het werk van de jeugdconsulenten krijgt een 8,0. De meerderheid, 92%, vindt dat hulpverleners in de jeugdzorg het werk goed doen en cliënten serieus nemen. Ook is 88% het ermee eens dat de hulp gegeven wordt zoals is afgesproken.

Wmo

De zorgaanbieders binnen de Wmo, denk in eerste instantie aan de huishoudelijke hulp, worden gemiddeld beoordeeld met een 7,8. 87% is het eens met de uitspraak: 'Ik heb makkelijk kunnen vinden hoe ik met de gemeente in contact kan komen', 41% belt zelf.

Van de Wmo-cliënten zegt 74% snel te zijn geholpen. Van de respondenten zegt 81%: 'Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag'. Echter de jaren ervoor lag dit percentage hoger. 38% wist dat zij gebruik kon maken van een Meedenker. 23% heeft dit ook gedaan. Daarvan zegt 87% dit de volgende keer opnieuw te doen.

Infographics Jeugdzorg en Wmo

Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf's, dan kunt u de toelichtingen hieronder lezen of contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.

Toelichting infographic Jeugdzorg

Geboden jeugdzorg gemeente Beekdaelen krijgt rapportcijfer 8

De gemeente Beekdaelen is in het kader van de Jeugdwet verplicht onderzoek te doen naar de ervaring van cliënten met de dienstverlening van de gemeente en van zorg/ondersteuningsaanbieders in het kader van hun zelfredzaamheid of opvoed/opgroeiproblematiek. Cliënten krijgen kort na de ervaring een vragenlijst toegestuurd. Dit voorkomt dat cliënten vragen moeten beantwoorden over een situatie die soms meer dan een jaar geleden heeft plaatsgevonden. Hierbij zijn de resultaten richtinggevend en niet representatief.

Eerste figuur (3 kwadranten):
85% gaf aan dat de jeugdconsulent duidelijk heeft uitgelegd hoe het vervolg na het eerste gesprek is. 92% vindt dat hulpverleners het werk goed doen en de cliënt serieus nemen. 86% van de respondenten weet waar zij terecht kan als er nog hulp nodig is, bijna één vijfde van de cliënten wist dit niet. In verschillende fasen van het aanvraagproces blijkt dat niet alle respondenten goed geïnformeerd zijn. Zo was 19% niet op de hoogte van de mogelijkheid om iemand mee te nemen naar het gesprek, wist 18% niet hoelang het zou duren voordat de hulp zou starten, en was 47% niet bekend met de mogelijkheid/optie om een Meedenker bij het gesprek te laten zijn.

Tweede figuur (man met smiley):
Cliënten beoordelen het werk van de consulent jeugdzorg gemiddeld met het cijfer 8,0. Dit was eerder een 7,8, dus is er sprake van een stijging. 95% van de ondervraagden zegt dat de jeugdconsulent vriendelijk was. 91% was tevreden over het eerste contact met de jeugdconsulent en de manier waarop men haar/zijn mening kon geven.

Derde figuur (vrouw met 2 kinderen): 
De meerderheid, 92%, vindt dat hulpverleners het werk goed doen en cliënten serieus nemen. Ook is 88% het ermee eens dat de hulp gegeven wordt zoals afgesproken is, vindt 86% de hulp goed en kan 85% ook voldoende hulp buiten schooltijd ontvangen. Een tiende van de respondenten is het niet eens met de stelling ‘Ik/mijn kind heeft snel hulp gekregen’.

Vierde figuur (klok):
Bij driekwart van de ondervraagden (75%) gaat het nu beter dan voor de hulp. Ook gaat het bij 71% door de hulp beter thuis en is bij 70% de communicatie in het gezin verbeterd. Met de vraag ‘Hoe is het contact met uw kind en zijn/haar vrienden/klasgenoten’ zegt 59% dat het beter gaat, staat 36% hier neutraal tegenover en 6% zegt dat dit slechter gaat (vijf in aantal).

Toelichting infographic Wmo

Wmo-hulp in gemeente Beekdaelen: betere kwaliteit van leven

De gemeente Beekdaelen is in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) verplicht onderzoek te doen naar de ervaring van cliënten. In het Cliëntervaringsonderzoek over 2024 is gekeken naar de dienstverlening van de gemeente en zorgaanbieders. Hierbij zijn de resultaten richtinggevend en niet representatief. Het onderzoek heeft als doel inzicht te krijgen in de mate waarin het beleid binnen het sociaal domein van de gemeente bijdraagt aan de ervaren toegankelijkheid, kwaliteit en effecten van de geboden ondersteuning.

Eerste figuur (zandloper):
De zorgaanbieders worden gemiddeld beoordeeld met een 7,8. Vorig jaar was dit 7,9. Hoewel het merendeel tevreden is over de kwaliteit van de hulp, is er een daling in het percentage tevreden cliënten omtrent de kwaliteit van de hulp en de geleverde zorg. Het lijkt erop dat meer cliënten een neutrale houding aannemen.

Tweede figuur (staand): 
Het gesprek met de Wmo-consulent van de gemeente Beekdaelen wordt beoordeeld met het gemiddelde cijfer 8,1. Bij de vorige meting was dit 8.3.

Van de ondervraagden geeft 88% van de cliënten aan dat het gesprek prettig verliep, dat er goed naar hen is geluisterd en zij zich serieus genomen voelden, waarbij duidelijke informatie is gegeven. Bij 83% is er gezamenlijk gekeken naar oplossingen.

Derde figuur: (vrouw achter bureau):
87% is het eens met de uitspraak: ‘Ik heb makkelijk kunnen vinden hoe ik met de gemeente in contact kan komen’, 41% belt zelf. Van de Wmo-cliënten zegt 74% snel te zijn geholpen. Van de respondenten zegt 81%: ‘Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag. Echter de jaren ervoor lag dit percentage hoger. 38% wist dat zij gebruik kon maken van een Meedenker. 23% heeft dit ook gedaan. Daarvan zegt 87% dit de volgende keer opnieuw te doen.

Vierde figuur (ramenwisser):
Het overgrote deel van de cliënten ontvangt huishoudelijke hulp (76%) en 14% ontvangt een hulpmiddel. 90% geeft aan dat de huishoudelijke hulp op tijd komt. Ook krijgt 86% de hulp zoals is afgesproken en komt de zorgaanbieder bij 83% de afspraken na.

Vijfde en laatste figuur: (trapjes)
93% van de cliënten geeft aan naar aanleiding van het gesprek een indicatie te hebben ontvangen. 83% geeft aan zich door de ondersteuning beter te redden, zich zelfredzamer te voelen. 79% heeft daardoor een betere kwaliteit van leven.

Heeft u gevonden wat u zocht?