Blauwe Ader fase 3: Provincialeweg Zuid

Huidige situatie Provincialeweg Zuid

Er liggen in de Provincialeweg Zuid op dit moment meerdere rioolbuizen, met een diameter van 30 centimeter tot 1 meter. Deze riolen zijn in het verleden aangelegd voor de afvoer van zogenoemd ‘gemengd rioolwater’. Dit is huishoudelijk afvalwater dat bij regenweer wordt vermengd met regenwater.

Het huidige rioolstelsel is te klein om extreme regenbuien goed op te kunnen vangen. Dit is in het verleden vaak de oorzaak geweest van wateroverlast.
De capaciteit van het rioolsysteem wordt daarom vergroot. We gaan een nieuw riool met een diameter van ongeveer 1 meter extra aanleggen. Dit riool wordt aangelegd voor de inzameling en transport van uitsluitend regenwater.

Wat gaan we doen?

Het nieuw aan te leggen riool is een deel van de zogenoemde Blauwe Ader. Het riool voor regenwater wordt aangelegd dwars door de kernen van Amstenrade en Oirsbeek. Het doel is om wateroverlast in deze kernen te verminderen.

Het nieuwe riool komt vanaf de Altaarstraat tot in het kruispunt van de Hoofdstraat en de Oppevenerweg.

In het verleden hebben we al gewerkt aan de herinrichting van de Hoofdstraat in Amstenrade. Afgelopen jaar is gewerkt aan het deel van de Provincialeweg vanaf de Altaarstraat. Het project Blauwe Ader - Provincialeweg Zuid, sluit aan op deze werken.

Afkoppelen

Klimaatveranderingen zorgen steeds vaker voor regenbuien met een grotere intensiteit. De buien worden dus steeds heviger. Hierdoor ontstaat ook vaker wateroverlast.

Zowel waterschappen en gemeenten, maar ook inwoners moeten proberen om mogelijke oplossingen goed te benutten om op die manier wateroverlast te beperken. Als gemeente dragen wij hieraan bij door onder anderen:

  • de capaciteit van het rioolstelsel, waar mogelijk, te vergroten om meer water sneller te kunnen afvoeren;
  • waterbuffers te realiseren om overtollig regenwater op te vangen, tijdelijk vast te houden en eventueel in de ondergrond terug te brengen;
  • door gemengde rioolstelsels om te vormen naar een gescheiden rioolstelsel waarbij het schone regenwater in een aparte buis wordt afgevoerd en niet onnodig naar een waterzuiveringsinstallatie gaat.

U kunt zelf ook bijdragen aan het verminderen van wateroverlast. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • de afkoppeling van regenwaterafvoeren (dak afvoeren) aan de woning. Dit “schone” regenwater kan ook direct in de tuin of ondergrond worden geleid. Dit zorgt dan weer voor een klimaatvriendelijke tuin;
  • een aparte buis te koppelen aan een gescheiden rioolstelsel (indien aanwezig). Hierdoor kan het water op een andere plek duurzaam in de ondergrond infiltreren.

In bovenstaande voorbeelden ontlasten we het ‘vuilwaterriool’ bij hevige regenbuien. Dit zorgt voor vermindering van wateroverlast. Tevens zorgen we hiermee dat ‘schoon’ regenwater niet vermengd wordt met ‘vuilwater’ dat uiteindelijk toch weer moet worden gezuiverd.

Subsidie Waterklaar

Voor bovenstaande maatregelen kunt u een subsidie aanvragen. Meer informatie hierover vindt u op de website www.waterklaar.nl. Ook kunt u contact opnemen met het team Water & Riolering van gemeente Beekdaelen via telefoonnummer 088-450 20 00 of via gemeente@beekdaelen.nl. Vermeld daarbij ter attentie van team Water & Riolering.

Herinrichting straat met omwonenden - participatie

Participatie biedt de kans om samen met omwonenden de bestaande wegindeling te verbeteren. Bij de nieuwe aanleg van de straat kan bijvoorbeeld rekening gehouden worden met de nieuwste inzichten over snelheid, parkeren, groenvoorziening, veiligheid en verlichting. De inbreng van aanwonenden is daarbij heel belangrijk.

Zij wonen immers in de straat of hebben er hun bedrijf en weten het beste hoe de straat in de praktijk wordt gebruikt. Aan het begin van het project worden de aanwonenden uitgenodigd voor een participatiebijeenkomst. Wij willen graag inventariseren waar we rekening mee moeten houden.

Vervolgens maken we, gesterkt met de informatie van de aanwonenden, een ontwerp voor een nieuwe inrichting. Dit ontwerp wordt voorgelegd en toegelicht aan de aanwonenden. Zo proberen we een optimale inrichting te realiseren.

30 km zone

De Provincialeweg Zuid is een belangrijke doorgaande weg. Om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van deze wegen binnen de kernen van de gemeente Beekdaelen te verbeteren, heeft de gemeenteraad besloten dit soort wegen te gaan inrichten voor verkeer met een snelheid van 30 km/u.
Na de herinrichting zal de weg daardoor smaller worden en de fietspaden breder.

Werkzaamheden en planning

De aanleg van de Blauwe Ader in de Provincialeweg Zuid en het aanbrengen van een nieuwe verharding, zal naar verwachting starten in het derde kwartaal van 2025. Voor de start van de werkzaamheden wordt een bewonersbijeenkomst gehouden waarbij de aannemer een toelichting op de fasering, werkwijze, bereikbaarheid, enzovoort zal geven. Actuele informatie wordt steeds via de website gedeeld.

Feedback informatieavonden

Hieronder vindt u feedback van de bijeenkomsten.

Overzicht feedback 2e bewonersavond Provincialeweg Zuid 24-07-2023

Vragen bezoekers tijdens avond 24-07-2023Antwoorden ter plekke
Waarom zijn de roosters in buffers niet hoger aangebracht, zodat water in de buffer kan blijven staan?Wordt nagevraagd.
Kan oud rioolstelsel niet worden gekoppeld met nieuw rioolstelsel?Vuil water rioolsysteem is overbelast, dus kan niet worden gekoppeld. Over 30 jaar kan het worden overgeheveld.
Wat doet de gemeente eraan dat er steeds water in mijn garage komt aangezien garage lager is dan de weg?Dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar en helaas niet van de gemeente.
Wat is de huidige capaciteit van afkoppeling?Nadere informatie bij collega Mario Frederichs. Onderwerp afkoppeling komen we in de toekomst op terug.
Hoe veilig oversteken zonder vluchtstroken? Mogelijkheid aanbrengen zebra's?Nog nader onderzoeken.
Geen geluidsopname van bijeenkomst. Waarom niet?Geen gewoonte bij gemeente Beekdaelen.
Hoe zit het met het landbouwverkeer?De wethouder is dit nu aan het onderzoeken bij de Provincie.
Hoe zit het met de veiligheid van vrachtverkeer dat naar de manege gaat (Douvenderweg)?In concept wordt bekeken hoe de bocht kan worden gehaald.
Bij Provincialeweg Zuid nummer 1 is parkeerplaats weg op tekening. Wel noodzakelijk voor ondernemer (kapper).Wordt bekeken.
Waar komt de bushalte?Wordt bekeken.

Bevindingen tijdens avond 24-07-2023

  • diverse personen aanwezig die aanwonend zijn, 1 persoon bijeenkomst verlaten rond 19.50 uur
  • ondernemers informeren c.q. meenemen bij ondernemersbijeenkomsten
  • over algemeen veel onvrede c.q. frustratie over aantal parkeerplaatsen
  • aparte afspraak maken met bewoner op huisnummer 83

Samenvattend algemene mening (rode draad feedback):

  • Meer parkeerplaatsen (let op: denk aan afspraak met ondernemers voor blauwe zone-plekken)
  • Geen drempels/plateau voor de deur
  • Druipende bomen vervangen i.v.m. hinder hars
FeedbackToepassingen/reactie feedback
Meer parkeerplaatsen bij huisnummers 1 t/m 15. Parkeerplaats voor kapsalon op nummer 1, met name voor klanten die slecht ter been zijn, moeten voor de deur kunnen parkeren.Er wordt aan de zijkant van de kapperszaak een 'kiss & ride" vak aangebracht voor klanten die slecht ter been zijn.
Meer parkeerplaatsen. Bij openen van het rechterachterportier (kind) moet je op de rijbaan staan én oversteken. Dit is onmogelijk en gevaarlijk! Bushalte pal voor de deur is geen optie. Hogere parkeer- en verkeersdruk bij huisnummers 1-17 dan bij 19-35. Bushalte op bestaande plek is veiliger. Bovendien te veel geluidsoverlast van stoppende bus, bovenop het geluid van de kruispuntplateaus. Waardevermindering van de woning is NIET acceptabel. Bestaande bomen verwijderen en nieuwe plaatsen: ontzettend veel last van hars in lente en zomer op auto, tegels, kozijnen en ramen.Parkeerplaatsen worden geoptimaliseerd waar mogelijk en er komen extra fietsparkeermogelijkheden. Geen parkeerplaatsen bij bestaande (druipende) bomen meer.
Hoofdrijbaan i.p.v. ventweg, locatie bushalteHoofdrijbaan noodzakelijk voor algehele snelheidsvermindering. De bushaltes op dit deel van het traject worden intensief gebruikt en kunnen niet vervallen. De twee haltes hebben per dag ongeveer 75 gebruikers.
Uitrijden van nummers 23-25-27 bemoeilijkt en gevaarlijk vanwege verkeer vanuit Amstenrade en zicht groenvoorziening. Uitrit bij nummer 27: mogelijkheid om goed in te draaien met paardentrailer, ook omdat weg minder breed wordt. Geen voorstander van drempel voor de deur. Plateau Amstenrade tot nummer 35 is lang, nodigt weer uit tot hogere snelheid.Samenvoeging wordt aangepast (vermindert snelheid).
Tekort aan parkeerplaatsen. Daarnaast is er ‘parkeerconcurrentie’ van de medewerkers en cliënten van Fysio Curfs, de klandizie van Feijts Caravans, de medewerkers en klanten van Rob de Kapper en het Steakhouse Leon en de gebruikers van de pinautomaat. Daarnaast maken mensen uit de aangrenzende straten van Amstenrade (Hoofdstraat en Parallelstraat) gebruik van de huidige parkeerplaatsen op de Provincialeweg Zuid. Dat is niet verwonderlijk want op de Hoofdstraat tussen nummer 72 en 80 en 101 en 109 zijn er geen parkeervakken. Hier zijn 13 woonadressen waarvan 3 mensen hun auto op een oprit kunnen parkeren. Naast het Steakhouse Leon en tegenover de garage van de heer Beugels zijn wel 6 parkeervakken, maar het aangrenzende appartementencomplex op de Parallelstraat 98 heeft geen parkeerfaciliteiten en bestaat uit 9 woonadressen. 
Kortom, ik voorzie grote parkeerproblemen voor de bewoners van de Provincialeweg Zuid. Het realiseren van de 5 parkeerplaatsen aan de zijde van de groenvoorziening ter hoogte van de Provincialeweg Zuid 11 tot en met 17 kan ook leiden tot gevaarlijke situaties. In de huidige situatie kunnen mensen die niet zo mobiel zijn, of mensen die met boodschappentassen of (groot)ouders met kleine kinderen veilig uitstappen, want ze staan meteen op de stoep. In de nieuwe situatie brengt het oversteken zeker voor deze categorieën meer risico’s met zich mee. Juist op dit stuk zijn de rijbanen gesplitst. De automobilist heeft dus geen tegenliggers. Op een weg met tegenliggers is er meer sprake van gevaarherkenning omdat je rekening moet houden met tegenliggers en je past je rijgedrag hierop aan. Als deze tegenliggers ontbreken, ervaart de automobilist minder gevaar en geeft hij waarschijnlijk meer gas. Mijn voorstel is dan ook om deze parkeervakken naast de stoep aan te leggen. 
Ik hoop dat deze e-mail uiteindelijk bijdraagt aan meer wooncomfort en veiligheid voor de bewoners van de Provincialeweg Zuid.
Mogelijkheden worden verwerkt in ontwerp.
Gelieve géén plateau te realiseren voor onze woning! Uit ervaring kunnen wij zeggen dat dit tot veel overlast zal leiden. We hebben 26 jaar lang geleefd met een plateau/drempel voor onze woning. Dit heeft ons woon- en leefgenot in hoge mate negatief beïnvloed, met name 's-nachts. Bedankt voor het meedenken.Drempels/plateuas noodzakelijk voor vermindering snelheid. Profiel 8/2,4 zorgt voor langzaam doorrijden (niet stoppen, afremmen en weer optrekken).
Niemand is blij met drempel voor de deur. Kan de opgang van het plateau tussen huisnummer 35 en 35A komen? Dan heeft iedereen het minste last. Plateaus niet beklinkeren i.v.m. geluidshinder.Drempels/plateuas noodzakelijk voor vermindering snelheid. Profiel 8/2,4 zorgt voor langzaam doorrijden (niet stoppen, afremmen en weer optrekken).
Met meer bomen en bermen, komt er dan ook meer groenonderhoud? De bermen zien er op dit moment niet uit en aan de bomen wordt geen onderhoud gepleegd. Extra aandacht voor het landbouwverkeer dat steeds groter wordt. Subsidie geven aan mensen met tuinen met gras i.p.v. stenen tuinen!Het groenbeheer in de kernen wordt uitgevoerd op beeldkwaliteit. Het kwaliteitsniveau dat wij hanteren is B-niveau conform de beschrijving in de KOR (Kwaliteitsgids Openbare Ruimte) 2018 van het CROW. 
Dit betekent dat de aannemer er zorg voor moet dragen dat de kwaliteit voldoet aan het vastgestelde beeld. De weersomstandigheden spelen hierbij een grote rol waardoor een vast aantal onderhoudsbeurten niet vooraf kan worden vastgesteld. Het beheer van de bomen wordt in een 3-jarige cyclus uitgevoerd. De eerste snoeibeurten zijn op basis van begeleidingssnoei waarbij de kroon van de boom wordt gevormd. Na het vormen van de kroon gaat het beheer over in onderhoudssnoei waarbij het hoofdzakelijk dood/ziek hout wordt verwijderd in combinatie met het veiligstellen van de doorrijhoogte middels het opkronen.
Wij parkeren op de binnenplaats. Bij de huidige tekening voorzien wij een tweetal problemen: geen overzicht bij het op- en afrijden van onze binnenplaats (boom belemmert zicht) en mogelijk probleem met de draaihoek bij asverspringing bij het oprijden van de binnenplaats vanaf de bakker (op tekening omcirkeld bij huisnummer 43). Drempels graag zo laag mogelijk i.v.m. geluidsoverlast.De boom bij huisnummer 43 vervalt (geleidelijke asverspringing). Hierdoor ontstaat meer zicht.
Waarom drempel bij de Vloedgraaf? Het is geen weg waar je mag inrijden, uitsluitend bestemmingsverkeer. Fietsers gaan er wel, aangezien het een fietsroute betreft. Het moet worden ONTMOEDIGD om er in te rijden. Wij wonen nu op nummer 44, maar op nummer 42 is een bouwvergunning verleend, maar daar is geen inrit ingetekend. Wij zijn voornemens daar in 2024 te bouwen. Er staan nu 3 parkeerplaatsen.Dit is een gelijkwaardige kruising. Bij de plateaus wordt rood asfalt gebruik en geen klinkers voor geluidsoverlast te beperken.
Druipbomen bij huisnummers 47-61 vervangen door kleinere nieuwe bomen (die niet druipen). Wel per se vervangen dus!!Bomen worden verwijderd en vervangen door nieuwe bomen. Tevens een asverspringing van 1,5 meter.
Overlast van bomen bij huisnummers 47 t/m 53. Parkeren is niet mogelijk tijdens groeiseizoen (auto zit dan onder de hars).Bomen worden verwijderd en vervangen door nieuwe bomen. Tevens een asverspringing van 1,5 meter.
Bomen tussen 61 en 47 vervangen, maar niet door groenvoorzieningen. Drempel/verhoging bij de Vaart en Vloedsgraaf zijn overbodig.Bomen worden verwijderd en vervangen door nieuwe bomen. Tevens een asverspringing van 1,5 meter.
Oprit vergroten tussen huisnummers 60-62-64 (zie tekening reactieformulier).Huisnummer 62 krijgt eigen inrit (boom vervalt). Bewoner vraagt zelf inritvergunning aan.
Graag 2e oprit aan de andere kant van het huis (zoals eerder al aangegeven). Deze is via de gemeente aangevraagd, maar nu nog niet ingetekend. Let op: Geen drempels/plateaus!!!De gewenste positie van de tweede inrit is gelegen aan de linkerzijde van de bestaande inrit en komt uit op een groenstrook in eigendom van de gemeente.
Uit de APV blijkt dat het niet toegestaan is om (waardevol) groen voor elke tweede inrit op te offeren, hier is dus sprake van weigering. 
Bovenstaande is per telefoon met de aanvraagster inhoudelijk al doorgesproken.
De aanvraag is op dit moment (nog) niet in behandeling genomen in afwachting van de projectmatige werkzaamheden.
Liever geen parkeerplaats voor woning maar groenstrook i.v.m. in- en uitrijden met aanhanger.Parkeerplaats blijft behouden i.v.m. parkeerbalans.
Voor mijn praktijk/huis 3 parkeerplaatsen, terwijl 1 parkeerplaats gedeeltelijk voor mijn uitrit (parkeerplaats voor klanten) is. Verder heb ik geen behoefte aan parkeerplaats voor mijn deur (heb zelf 2 parkeerplaatsen gerealiseerd i.v.m. parkeergebrek).Parkeerplaats blijft behouden i.v.m. parkeerbalans.
De bocht bij de Douvenderweg, komend uit de richting van Amstenrade-Sittard, moet echt groter i.v.m. paarden- en hooitransport (ongeveer 18 meter lang). Tevens meer parkeerplaatsen bij de bakker/visboer. Helling van het plateau ligt voor huisnummer 75, deze graag opschuiven meer richting nummers 73, 71 enz.In- en uitdraaien wordt makkelijker in nieuwe situatie. Middengeleider vervalt en kadastrale ruimte wordt maximaal benut.
Wij hebben graag een parkeerplaats voor de woning i.p.v. groenstrook. Onze op- en uitrit grenst aan die van de bakker. Klanten parkeren hun auto voor onze oprit. Nu hebben we er gemeentepaaltjes staan. Graag een oplossing zodat klanten onze oprit niet blokkeren.Geen asverspringing.
Vluchtheuvels tussen nummer 80 en 83. Douvenderweg is ook een fietsroute, fietsers gaan via de Provincialeweg Zuid de Putstraat in.Geen asverspringing.
U geeft in de mail d.d. 10-8-2023 aan dat de kruising Putstraat-Provinciale weg onder punt 4 verhoogd wordt aangelegd. Door deze verhoging zal er geen water aflopen via de Provincialeweg. Is het toch mogelijk om een voorziening te treffen dat het water toch afgevoerd kan worden? Op 10 juli 2023 heb ik u een mail gestuurd waarin ik u uitvoerig heb aangeven dat de huidige drempel veel te hoog is en voor de nodige water overlast zorgt.Opmerking nog bekijken (per mail ontvangen d.d. 13-8-2023).
Bij in- en uitrit 89-91 geen parkeervak links en rechts i.v.m. uitzicht.Parkeerplaats blijft behouden i.v.m. parkeerbalans.
Op het nieuwe dekdeel zijn er naast parkeerplaatsen paaltjes geplaatst, deze staan bij huisnummer 90. De weg is te smal om rustig langs elkaar te rijden. Dit zorgt voor meer irritatie en gevaarlijke situaties met fietsers. Er is momenteel veel overlast van afval. Kunnen er vuilnisbakken worden geplaatst langs de route? Er is gevraagd voor méér parkeerplaatsen, het ontwerp geeft minder parkeerplaatsen! De parkeerplaatsen zijn niet meer afgesloten met groen, maar eindigen op de oprit. Dit is onwenselijk! Al een aantal keren aangegeven: geen verhoging (of drempel) voor onze deur!! Het verkeer moet doorrijden en niet afremmen en optrekken. Dit zorgt voor veel overlast!!!!!Momenteel staan het maximale aantal vuilnisbakken voor lediging. Bij huisnummer 90 blijft het aantal parkeerplaatsen hetzelfde. Meer groen zorgt voor minder parkeerplaatsen.
T.b.v. huisnummers 1 t/m 15 graag parkeerplaatsen handhaven. Waar moeten bewoners parkeren? Graag parkeerplaatsen uitbreiden i.p.v. verminderen.Parkeerplaatsen worden geoptimaliseerd waar mogelijk en er komen extra fietsparkeermogelijkheden.
Graag bestaande bomen behouden voor huisnummers 5 tot 27 (oude bomen nemen meer CO2 op dan jonge bomen).Bestaande bomen blijven behouden.
Het is nog steeds onduidelijk hoe de bereikbaarheid van de woning is c.q. wordt tijdens de werkzaamheden. Hoe stelt u zich het afkoppelen van daken en verhardingen op het nieuwe riool in mijn specifieke situatie voor?Bereikbaarheid volgt in toekomstige bijeenkomst.
3 Flitspalen, dat werkt! Fietspaden ook doortrekken bij drempels. Drempels (niet zo hoog als bij Altaarstraat). Bushokjes plaatsen.Bushokje wordt geplaatst indien bushalte blijft gehandhaafd.
Vrachtverkeer voor o.a. manege kunnen moeilijk bocht nemen (regelmatig wordt de heg vernield). Graag zwerfkei plaatsen (gemeente heeft varkensrug geplaatst, probleem is bekend bij gemeente, team Verkeer). Heel weinig zicht bij uitrijden Douvenderweg naar Provincialeweg Zuid (o.a. door transformatorhuisje en geparkeerde auto's). Zebrapad aanbrengen ter hoogte van bakker/visboer. Op de hoek Douvenderweg 2 werkt put niet (elke keer overstroming).In- en uitdraaien wordt makkelijker in nieuwe situatie. Middengeleider vervalt en kadastrale ruimte wordt maximaal benut. Put moet nog worden aangesloten op het systeem (nog actie uitvoering door Beekdaelen).
Waarom wordt de Putstraat eenrichtingsverkeer? Nu kan men gewoon inrijden zonder probleem. In de nieuwe situatie dwingt men de mensen van Bellenkampweg of via Altaarstraat of via Provincialeweg Zuid om te rijden.De Putstraat is te smal voor tweerichtingsverkeer. Dit zorgde in het verleden voor overlast en schade.

Overzicht feedback bewonersbijeenkomst Provincialeweg Zuid 18-01-2024

Tips/vragen bewoners bijeenkomst Provincialeweg Zuid 18-1-2024TopsActies
Waar kan ik laden en lossen? circa 15 minuten per losbeurt. Als dit op rijweg kan, geen probleem.Mooi ontwerp verderGemaild op 23-1-2024 met akkoord voor laden en lossen op rijweg.
Oprit nummer 18 enkele meters verplaatsen. Indien bushalte wordt verplaatst naar huisnummer 16 kan de aansluiting van de bushalte grenzen aan de nieuw aan te leggen oprit. De nu ingetekende parkeerplaatsen voor huisnummer 16 kunnen dan worden verplaatst naar mijn bestaande oprit en voor huisnummer 20.nvtInrit verplaatsen naar 2 meter vanaf erfgrens met huisnummer 16A. Mogelijkheid verplaatsen bushalte naar huisnummer 16A: Kragten komt met creatief alternatief.
Op schetsontwerp lag de bushalte voor huisnummer 18. Op definitief ontwerp voor ons perceel. Graag bushalte voor huisnummer 16 (voormalige Rabobank). Ons perceel heeft bedrijfsbestemming. We hebben gastouder-organisatie. Elke dag worden in de ochtend en avond jonge kinderen gebracht en opgehaald. Dus parkeerruimte is wenselijk. De getekende inrit ligt niet voor onze inrit.Plan ziet er verder goed uit.Hele stuk opnieuw bekijken (zie foto Wim). Mogelijkheid verplaatsen bushalte naar huisnummer 16A: Kragten komt met creatief alternatief.
Oprit nummer 24+26 = 6 meter, zou 7 meter zijn. Groenstroken voor huisnummer 26 zijn weg. Hierdoor wordt achteruit de weg op lastig. Waar staan de lantaarnpalen?nvtAanpassen op tekening door Kragten.
Weg mag niet hoger komen te liggen in verband met water/grondwater. In geval van verwijdering bomen, dringende oproep om grote bomen terug te planten (beeldbepalend, schaduw-koelte en geluiddempend). Géén lindebomen in verband met luis. Maat minimaal 8-10 meter. Maak ook echte parkeervakken.Prima presentatie. Complimenten voor toelichting en kwaliteit ontwerp.Ter kennis aangenomen.
Verzoek om 2e inrit (nu nog niet in behandeling genomen, wel aangevraagd). Positie gelegen aan de linkerzijde van de bestaande inrit (komt uit op een groenstrook).nvtBetrokkene per mail geantwoord op 20-2-2024.
Drempel: oud huis trilt nu al bij vrachtverkeer. Buren op nummer 65 op leeftijd: huis vertoont scheuren. Mijnschade-experts gaan geval bekijken. Dus drempel minimaal of liever geen. De bewoners van huisnummers 37 tot en met 69 willen de weg niet verhoogd in verband met wateroverlast (besproken op 1e bijeenkomst).nvtTer kennis aangenomen.
Groenvak wisselen met parkeervak in verband met indraaien grote aanhanger.nvt
  • Omwisselen parkeervak/ groenstrook: aanpassing op tekening door Kragten.
  • Bewoner verzoekt om parkeervak te voorzien van kort parkeren: wordt parkeervak blauwe zone:  aanpassing op tekening door Kragten.
Dagelijks aanwezig van 9.00 uur tot 15.00 uur.nvtBewoner verzocht om wit kruis op inrit: verzoek mondeling afgewezen (doet gemeente standaard niet). Inrit voorzien van dikkere tegel/steen in verband met zware voertuigen. Mogelijkheid verplaatsen giromaat naar andere zijde: Kragten komt met creatief alternatief.
Bij huisnummer 90-90A loopt de stoep over de erfgrens heen (rare hoek in de stoep).Er lijkt goed te zijn geluisterd naar feedback vorige sessie.Controleren groenstrook van gemeente of eigendom. Groenstrook op tekening veranderen naar werkelijke situatie en aansluiten op bestaand werk: OPNIEUW BEKIJKEN!

Algemene opmerkingen

  • Weg niet hoger in verband met wateroverlast.
  • Is er ook met de landbouwers gesproken (veel incidenten met landbouwvoertuigen)?
  • Retroreflecterende palen bij zebrapaden voor attentie.
  • 2x kort parkeren parkeervakken bij pinautomaat.
  • Merendeel van de aanwezigen geeft aan dat start bijeenkomst 19.30 wenselijk is.
     

Samenvatting ondernemersbijeenkomst Provincialeweg Zuid 14-01-2025

Korte samenvatting ondernemersbijeenkomst

  • Met een plenaire presentatie wordt de aanleiding van de werkzaamheden uitgelegd. Tevens wordt de reconstructie toegelicht.
  • Hierbij komen de onderwerpen fasering werkzaamheden, participatie, bereikbaarheid (diverse omleidingen) en nadeelcompensatie aan de orde.
  • De gemeente begrijpt de zorgen en consequenties van de ondernemers. Het is helaas een complex project dat ongeveer een jaar zorgt voor behoorlijke overlast.
  • De ondernemers zullen onderlinge afspraken maken hoe ze elkaar kunnen helpen tijdens de uitvoering. De gemeente wil meedenken, maar initiatieven liggen bij de ondernemers zelf.
  • Er wordt gevraagd of de Bellenkampweg niet tijdelijk een eenrichtingsweg kan worden. De gemeente antwoordt dat de mogelijkheden voor circulatie van verkeer momenteel worden onderzocht.

Tips/vragen ondernemers Provincialeweg Zuid

  • Groenvoorziening groeit veel te hoog voor huisnummer 109 (geen zicht op de weg). Te lang geen begroeiing, hondenuitlaatplek (overal hondenpoep, omdat mensen hun uitlaatveld kwijt zijn: nu waterbuffer) en modder over de stoep.
  • Vluchtheuvel bij bakker en visboer weghalen tijdens werkzaamheden.

Overzicht feedback bewonersbijeenkomst Bellenkampweg 19-06-2025

Feedback bewoners Bellenkampweg bijeenkomst 19-06-2025Acties
Bij de vorige wegafsluiting van de provincialeweg Zuid is er behoorlijk verkeersoverlast ontstaan in de Bellenkampweg. Spiegels werden regelmatig van geparkeerde auto's afgereden daar de Bellenkampweg net te smal is om tegemoetkomend verkeer vlekkeloos langs elkaar heen te rijden. Bijna aanrijdingen met (jonge) fietsers die ternauwernood nog snel op de stoep konden of fietsers die standaard op de stoep gingen fietsen omdat de straat te druk en onveilig was. Ik las dat doorgaand fietsverkeer wordt omgeleid via de Bellenkampweg. Er ontstaat daardoor een verhoogd risico in combinatie met regulier verkeer op de Bellenkampweg. Er is namelijk geen fietspad. Mijn inziens teveel verkeersdeelnemers op 1 straat wat tot ongelukken gaat resulteren. Straatbewoners zijn destijds deels hun eigen voertuig op de stoep gaan zetten om schades te voorkomen. Dit is ook niet wenselijk voor voetgangers. Mijn advies is dan ook om de Bellenkampweg tijdelijk een eenrichtingsweg te laten zijn. Dit in kader van de verkeersveiligheid en inbeperking van verkeersdrukte. Indien dit niet mogelijk is, dan het advies om iig een verbod voor vrachtverkeer.Bellenkampweg wordt eenrichting gemaakt. Verbod voor vrachtverkeer mogelijk, uitgezonderd bestemmingsverkeer (na overleg met visboer en bakker).
Unanieme voorkeur: starten met eenrichtingsverkeer (mogelijk in combinatie met Oppervenerweg in eenrichting). Let hierbij op de bevoorrading van de visboer en bakker.Bewoners: voorkeur vanuit Sittard naar Hoensbroek,  afstemming met visboer en bakker voor bevoorrading.  Oppervenerweg blijft tweerichtingen ivm bereikbaarheid basisschool en verkeer richting Schinnen. Deze weg wordt onaantrekkelijk gemaakt voor sluipverkeer door inrichting.
Paaltjes op de stoep.Onnodig met eenrichtingsverkeer.
Er zijn verkeersmetingen gedaan in het verleden.Drempels zijn functioneel en metingen zijn acceptabel.
Meer of hogere drempels.Drempels in Dorpsstraat niet mogelijk. Huidige drempels voldoende (wordt vooralsnog aangekeken).
Bij het einde van het project herstelwerkzaamheden uitvoeren indien nodig.Wordt gedaan.
Flitspalen of smileys plaatsen.Toezegging van plaatsen smileys indien noodzakelijk.
Trottoirs overal even hoog maken (niet te laag).Bij eenrichting onnodig.
Bekijken welke instrumenten kunnen worden ingezet om de snelheid te verminderen (bijvoorbeeld lompe drempels zoals bij Steakhouse Léon).Tijdelijke drempels kunnen worden gerealiseerd indien nodig.
Frequent omleidingsroute communiceren tijdens uitvoering werkzaamheden (en duidelijke borden plaatsen).Mogelijke communicatie via facebook, BS de Sprong, flyers, voetbalvereniging, Jumbo, Cicero, de Schepenbank (ondersteuning door dorpscoördinator).

Documenten

Bijgaande bestanden zijn niet allemaal geschikt voor voorleessoftware. Kunt u de pdf's niet openen of lezen? Neem dan contact met ons op via gemeente@beekdaelen.nl of 088 450 2000.

Heeft u gevonden wat u zocht?