Blauwe Ader Schimmert fase 4: Bekerbaan en Torenstraat
Op deze pagina vindt u meer informatie over het deelproject Bekerbaan en Torenstraat. Gedurende het project wordt de informatie op deze projectpagina bijgewerkt. Neem daarom regelmatig een kijkje, zodat u op de hoogte blijft van de voortgang.
Werkzaamheden en planning
Dit project is een onderdeel van het project Blauwe Ader: Schimmert. Om de wateroverlast in Schimmert tegen te gaan wordt een nieuw gescheiden rioolstelsel aangelegd. Dit houdt in dat het vuilwater van de woningen en het regenwater gesplitst wordt opgevangen. De blauwe ader dient voor het afvoeren van het regenwater. De buis wordt niet alleen groter maar het water wordt ook weggevoerd naar buffers aan de rand van het dorp. Hierdoor kan het water terug in de bodem zakken. Alleen het vuilwater van de huizen wordt nog naar de waterzuivering gebracht. Door dit gescheiden stelsel kan er bij hevige regenbuien meer water afgevoerd worden waardoor de kans op wateroverlast in de toekomst veel kleiner is.
Naast de riolering wordt bij dit project ook de straat opnieuw ingericht. De aanleiding hiervoor is het besluit om alle wegen binnen de bebouwde kom terug te brengen naar 30 km/h en de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook biedt dit de mogelijkheid om meer groen aan te brengen in de straat. Alle uitgangspunten voor het ontwerp zijn terug te vinden in de presentatie van de eerste bewonersavond.
Participatie
20 maart 2024: eerste informatiebijeenkomst
Op 20 maart 2024 heeft de eerste informatiebijeenkomst plaatsgevonden van het deelproject Bekerbaan en Torenstraat. De bijeenkomst werd druk bezocht.
Aan het begin van de avond werd gestart met een plenaire presentatie waarin de aanleiding en het doel van deze herinrichting werd verhelderd.

Klankbordgroep
Vervolgens konden alle aanwezigen hun wensen, behoeften en ervaringen kenbaar maken op de borden die voorzien waren van de tekeningen van de straat. Ook was er ruimte voor persoonlijke vragen die inhoudelijk konden worden beantwoord.
Geïnteresseerden konden zich aanmelden voor een klankbordgroep en er werd aandacht besteed aan klimaatadaptatie.
Uit de aanmeldingen voor de klankbordgroep is een uiteindelijke keuze gemaakt voor 13 personen, zowel bewoners als ondernemers uit beide straten.

Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf's, dan kunt u contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.
Feedback 20-03-2024
| Straat | Feedback | Toepassingen/reactie feedback gemeente Beekdaelen |
|---|---|---|
| Torenstraat | Graag parkeervakken voor de deur ivm laadpaal aan huis voor elektrische bus. Bestaat er een mogelijkheid om 1 parkeervak voor onszelf te reserveren voor het laden (eventueel tegen betaling)? Graag meer parkeervakken in Torenstraat (buren hebben last van onze klanten). | Er wordt gezocht naar mogelijkheden naar meer parkeerplaatsen in de Torenstraat. Het verkrijgen van een gereserveerde parkeerplaats in de openbare ruimte is binnen de gemeente niet mogelijk. Tenzij gehandicapten parkeerplaats. Aanleg van een kabelgoot voor de laadkabel is wel mogelijk. Alternatief zoeken in de beschikbare ruimte. |
| Torenstraat | Vooral rotonde behouden!! Bereikbaarheid tijdens werkzaamheden is noodzakelijk | Er worden 2 varianten uitgewerkt: met rotonde en zonder rotonde met onderbouwing |
| Bekerbaan | Oprit van ons huis heeft geen inrit, maar hoge stoeprand. Wordt dit veranderd bij de inrichting van de nieuwe weg? | Bewoner beantwoordt dat hij/zij zelf aanvraag vergunning inrit moet doen. Aanvrager betaalt de volledige aanvraagkosten. |
| Bekerbaan | Tip: als er na de presentatie vragen worden gesteld, zorg ervoor dat de personen die hier antwoord op kunnen geven, dit ook gelijk voor de groep kunnen doen. Zo krijgt de hele groep in 1x antwoord en hoeft niet iedereen apart de vraag te gaan stellen aan betreffende persoon. | Ter kennisgeving aangenomen. |
| Bekerbaan | Houdt er aub rekening mee dat er veel landbouwverkeer door de straat komt. Als er drempels komen ter hoogte van woningen, zal dit zorgen voor veel schade aan woningen, gevels, vloeren enz. | Normaal landbouwverkeer kan elkaar paseren. Landbouwverkeer dat groter is, zal op elkaar moeten wachten (kans is aanwezig maar minimaal) Landbouwverkeer kan niet worden geweerd. |
| Bekerbaan | Beëindigen voorrangssituatie op zowel Bekerbaan als Torenstraat. Kruisingen met o.a. Rooseveltstraat, Waterkuilsweg, Bockhofweg, Achter Schimmert en Molenstraat verhogen. Realiseren voetgangersoversteekplaatsen op Bekerbaan tussen Waterskuilsweg en rotonde en mogelijk nog één op Torenstraat. Drempels of verhogingen in weg dusdanig construeren dat ze de snelheid van het verkeer afremmen en dat ze ook het regenwater reguleren. Groen op straat is in principe niet aan de orde aangezien er voldoende groen is, tenzij het noodzakelijk is om de snelheid van het verkeer af te remmen. Parkeergelegenheden aan beide zijden van de weg realiseren. Suggestie fietsstroken vrij breed maken, zodat rijbaan smaller lijkt. Uitgegraven grond voor de waterbuffer naast en op bestaand talud (naast hoofdveld VV Schimmert) gooien zodat achteruitzicht van woningen Bekerbaan niet wordt aangetast. Op het aangebracht talud beplanting aanbrengen, door talud te verhogen en het aanbrengen van beplanting zijn de bewoners ook af van het zicht op de (hoog aangebrachte) reclameborden. Zorgen voor goede afrastering waterbuffer. Goed onderhouden van waterbuffer, eventueel huidige vorm van onderhoud handhaven (boer maait regelmatig en heeft zodoende hooi voor zijn dieren). In verleden was onderhoud minimaal waardoor er veel onkruid was wat weer zorgde voor onkruid in aangrenzende tuinen. Plaatsen van een zwaluwtil. | GOW 30 wegen houden we als voorrangswegen. Voetgangersoversteekplekken blijven gehandhaafd. Mogelijkheden voor uitbreiding worden onderzocht. Voorkeur meerderheid: geen drempels. Meer groen is gemeentelijk brede doelstelling. Gezien de parkeerdrukmeting geen noodzaak parkeren aan beide zijden (eventueel verspringen wel mogelijk). Fietsstroken worden breder ingericht. Inrichting van de buffer (inclusief omliggend terrein) volgt op later tijdstip. |
| Bekerbaan | Drempel met versmalling weghalen. Voetpad aan de overkant door laten lopen naar pad in land tegenover ingang Beekerpark. Andere stoeptegels ipv kleine steentjes (veel onkruid tussen). Verlichting naar Oensel. Stil asfalt. | Komgrens blijft gehandhaafd. Bij drempel worden voorzieningen getroffen zodat door berm rijden onmogelijk wordt gemaakt. Voetpad aan overkant niet (minder verharding in straat). Verlichting naar Oensel is buiten plangebied. Stil asfalt werkt niet bij langzaam verkeer. Nieuw asfalt in combinatie met verlaagde snelheid is veel stiller dan het huidige wegdek. |
Feedback op Tekening A - Bord enquête 2021 (via post-its)
Volgnummer feedback | Feedback | Toepassingen/reactie feedback gemeente Beekdaelen |
|---|---|---|
| 1 | Geen drempel, wegversmalling en/of zebrapad ter hoogte van Bekerbaan 23, 25 en 26. | Voorkeur geen drempels zal integraal worden bekeken in het ontwerp. |
| 2 | Geen drempels waar woningen staan. Zwaar landbouwverkeer veroorzaakt scheuren in gevels van woningen. Gevolg: veel schade en procedures. | Voorkeur geen drempels zal integraal worden bekeken in het ontwerp. |
| 3 | Brede weg is géén pluspunt, nodigt uit tot hard rijden. | Vandaar noodzaak herinrichting met vermindering snelheid. |
| 4 | Geluidsoverlast verminderen. Komt door grote verkeersstroom en door grote landbouwvoertuigen. | Nieuw asfalt in combinatie met verlaagde snelheid is stiller. |
Feedback op Tekening B - Bekerbaan (via post-its)
Volgnummer feedback | Feedback | Toepassingen/reactie feedback gemeente Beekdaelen |
|---|---|---|
| 5 | Wateroverlast bij hevige regenval. | Hoofddoel aanleg Blauwe Ader. |
| 6 | Rekening houden met randweg Ulestraten ivm vrachtverkeer. | Deze randweg gaat er komen. Hierdoor wordt volgens de verkeersmodellen een lichte stijging in de verkeersintensiteit van de Bekerbaan verwacht (+/- 160 voertuigen). Gezien de beperkte toename hoeft hier in het ontwerp geen rekening mee worden gehouden. |
| 7 | Gevaarlijk voor wandelaars richting Oensel: Voetpad! | Valt niet onder projectgebied (buiten plangebied) |
| 8 | Verkeer gaat naast wegversmalling door het gras. Daarnaast niet veilig voor fietsers. | Bij drempel worden voorzieningen getroffen zodat door berm rijden onmogelijk wordt gemaakt. |
| 9 | Paaltjes zetten. | Bij drempel worden voorzieningen getroffen zodat door berm rijden onmogelijk wordt gemaakt. |
| 10 | in/uitrit van Beekerpark naar Bekerbaan erg gevaarlijk vanwege snelheid Bekerbaan. | Mogelijkheden worden bekeken voor verbeteren veiligheid. |
| 11 | Gevaarlijke inhaalacties net voor drempel/versmalling. | Gedrag van bestuurders. |
| 12 | Geluidsoverlast groot (landbouw)-verkeer en motoren. Bestemmingsplan 2017. Geluidsdempend asfalt? | Door het verlagen van de snelheid wordt de geluidsoverlast minder. Geluidsreducerent asfalt heeft geen effect bij lage snelheden. |
| 13 | Hele huis trilt als groot verkeer over de putten rijdt (50, 50A, 52, 26 en 19). | In nieuwe situatie komen nieuwe putranden. Deze liggen vlakker in het asfalt en geven daarom minder overlast. |
| 14 | Heel veel geluidsoverlast van het verkeer. Veel te druk: verkeer weren. | Eén van de hoofddoelen van de herinrichting. |
| 15 | Zebrapad onveilig. Aanduiding van zebra zeer onduidelijk: liefst boven over of verlichting. | Mogelijkheden worden bekeken voor verbeteren veiligheid. |
| 16 | Veel extreem groot landbouwverkeer. | Voor kennisgeving aangenomen. |
| 17 | Geen diepe verzonken putten zoals in Klein Haasdal. | Geen hol profiel wordt toegepast. |
| 18 | Zebrapaden verlichten. | Mogelijkheden worden bekeken voor verbeteren veiligheid. |
| 19 | 2 ingangen autogarage goed bereikbaar houden. Parkeervakken ter hoogte van autogarage hanteren ook in verband met leveringen vrachtwagens. | Bestaande inritten worden overgenomen in nieuwe situatie. |
| 20 | Erfdienstbaarheid. | Indien passend binnen ontwerp buffer: erfdienstbaarheid mogelijk. |
| 21 | Pad achter huizen behouden. | Indien passend binnen ontwerp buffer: erfdienstbaarheid mogelijk. |
| 22 | Landbouwverkeer weren: over grevelpaden sturen. | Normaal landbouwverkeer kan elkaar paseren. Landbouwverkeer dat groter is, zal op elkaar moeten wachten (kans is aanwezig maar minimaal) Landbouwverkeer kan niet worden geweerd. |
Feedback op Tekening C - Bekerbaan (via post-its)
Volgnummer feedback | Feedback | Toepassingen/reactie feedback gemeente Beekdaelen |
|---|---|---|
| 23 | Drempel weghalen. Verlichting richting Oensel. Rijden om drempel heen door het gras bovenkant. | zie bovenstaande opmerkingen. |
| 24 | Rotonde Bekerbaan/Beekerpark. | Locatie en verkeershoeveelheden zijn op deze locatie niet geschikt voor een rotonde. |
| 25 | Voetpad door laten lopen tot pad. | zie bovenstaande opmerkingen. |
| 26 | Steentjes stoep wijken: heel veel onkruid tussen (weinig onderhoud gemeente). Graag stoeptegels van 30 x 30. | zie bovenstaande opmerkingen. |
| 27 | Zebrapad. | Mogelijkheden worden bekeken voor verbeteren veiligheid. |
| 28 | Zebrapad. | Mogelijkheden worden bekeken voor verbeteren veiligheid. |
| 29 | Rijwegen rechts voorrang maken. | GOW 30 wegen houden we als voorrangswegen. |
| 30 | Vakken met groen (denk wel aan onderhoud). | Meer groen is gemeentelijk brede doelstelling. |
| 31 | Zebrapad. | Mogelijkheden worden bekeken voor verbeteren veiligheid. |
| 32 | Pad: bereikbaarheid achterkant tuinen behouden Bekerbaan 25, 23, 21 en 21A. | Indien passend binnen ontwerp buffer: erfdienstbaarheid mogelijk. |
Feedback op Tekening D - Bekerbaan (via post-its)
Volgnummer feedback | Feedback | Toepassingen/reactie feedback gemeente Beekdaelen |
|---|---|---|
| 33 | Waterkuilsweg te smal. | Eénrichting instellen op de Waterkuilsweg is voor verkeer een optie indien alternatieve verbeterpunten niet mogelijk zijn. |
| 34 | Tweerichtingsverkeer te smal: éénrichtingsverkeer. | Eénrichting instellen op de Waterkuilsweg is voor verkeer een optie indien alternatieve verbeterpunten niet mogelijk zijn. |
| 35 | Flitspaal of snelheidsmatrix-bord zou welkom zijn. | Informeren bij team Verkeer voor smiley. |
| 36 | Kan het water uit de achtertuinen naar de buffer? | Mogelijkheden worden bekeken in nieuw ontwerp. |
| 37 | Graag groen rondom de wateropvang. | Mogelijkheden worden bekeken in nieuw ontwerp. |
| 38 | Géén bomen laten groeien in de wateropvang. | Mogelijkheden worden bekeken in nieuw ontwerp. |
| 39 | Kan de boer hier blijven (hooiopvang)? | Onderhoud zal door gemeente worden gedaan. Buffer niet geschikt voor hooi. |
Feedback op Tekening E - Torenstraat (via post-its)
Volgnummer feedback | Feedback | Toepassingen/reactie feedback gemeente Beekdaelen |
|---|---|---|
| 40 | Rotonde aanhouden (100%). | Er worden 2 varianten uitgewerkt: met rotonde en zonder rotonde met onderbouwing. |
| 41 | Meerdere parkeervakken maken in Torenstraat. | Er wordt gezocht naar mogelijkheden naar meer parkeerplaatsen in de Torenstraat. |
| 42 | Asfalt geluidabsorberend. | Door het verlagen van de snelheid wordt de geluidsoverlast minder. Geluidsreducerent asfalt heeft geen effect bij lage snelheden. |
| 43 | Geen drempels. Geen wegversmalling. | zie bovenstaande opmerkingen. |
| 44 | Prioriteit 1: snelheid omlaag (30 km) icm toplaag asfalt. | zie bovenstaande opmerkingen. |
| 45 | Versmalling bij kom-ingang verbreden ivm doorstroming. | zie bovenstaande opmerkingen. |
Feedback op Tekening F - Torenstraat (via post-its)
Volgnummer feedback | Feedback | Toepassingen/reactie feedback gemeente Beekdaelen |
|---|---|---|
| 46 | Niet te veel bomen ivm onderhoud | Meer groen is gemeentelijk brede doelstelling. |
| 47 | Voorrangsweg Bekerbaan/Hoofdstraat | De Hoofdstraat wordt, gezien de verkeersintensiteit, in de toekomst waarschijnlijk ingericht als ETW30. |
| 48 | Rotonde laten liggen. | Er worden 2 varianten uitgewerkt: met rotonde en zonder rotonde met onderbouwing |
| 49 | Meer parkeerplaats. | Er wordt gezocht naar mogelijkheden naar meer parkeerplaatsen in de Torenstraat. |
| 50 | (Grote) landbouwvoertuigen weren. | zie bovenstaande opmerkingen. |
| 51 | Red de boom!! | Onder de aandacht. |
| 52 | Geen wagenpark bij 2 Torenstraat. Groenstrook ook laten. | Mogelijkheden worden bekeken in nieuw ontwerp. |
| 53 | Zebrapad. | Mogelijkheden worden bekeken voor verbeteren veiligheid. |
| 54 | Vorige situatie terug. | Kom-ingang blijft gehandhaafd. |
Feedback op Tekening G - Torenstraat (via post-its)
Volgnummer feedback | Feedback | Toepassingen/reactie feedback gemeente Beekdaelen |
|---|---|---|
| 55 | Meer groen zoals bomen in Torenstraat. | Mogelijkheden worden bekeken in nieuw ontwerp. |
| 56 | Huisnr.2 geen inrit/verhoogde band. Wordt dit meegenomen? | Bewoner beantwoorden per mail: zelf aanvraag vergunning inrit . Aanvrager betaalt de volledige aanvraagkosten. |
| 57 | Bij huppel boven bij Torenstraat borden weghalen, zodat het verkeer kan doorstromen. | Kom-ingang blijft gehandhaafd. |
| 58 | Parkeervakken Torenstraat aan de even-zijde. | Er wordt gezocht naar mogelijkheden naar meer parkeerplaatsen in de Torenstraat. |
| 59 | Borden plaatsen Bekerbaan/Torenstraat om landbouwverkeer uit te sluiten. | zie bovenstaande opmerkingen. |
| 60 | Stil asfalt. | zie bovenstaande opmerkingen. |
| 61 | Kan het talud beter worden opgevangen? Het schuift steeds de stoep op. | Mogelijkheden worden bekeken in nieuw ontwerp. |
| 62 | Lichtmasten staan midden in trottoir en dit is al smal. Kan de lichtmast in het talud? | Mogelijkheden worden bekeken in nieuw ontwerp. |
| 63 | Opschonen begroeïng Hagensweg/Achter Schimmert | Valt buiten project gebied. |
| 64 | Overstekende fietser tegengaan ivm veiligheid. | Wordt opgenomen binnen project Hagensweg. |
| 65 | In plaats van bermgras: bloemenmix. | Wordt opgenomen binnen project Hagensweg. |
| 66 | Regenwater stuwen in bestaande geul naast de weg. | Wordt opgenomen binnen project Hagensweg. |
| 67 | Wegversmalling groter maken ivm drukte verkeer. | Kom-ingang blijft gehandhaafd. |
| 68 | Zebrapad in het midden van de Torenstraat. | Mogelijkheden worden bekeken voor verbeteren veiligheid. |
| 69 | Rotonde moet blijven. Veiligste volgens VVN. | Er worden 2 varianten uitgewerkt: met rotonde en zonder rotonde met onderbouwing. |
| 70 | Rotonde moet blijven. | Er worden 2 varianten uitgewerkt: met rotonde en zonder rotonde met onderbouwing. |
| 71 | Zebrapaden verlichten met knipperlicht. | Mogelijkheden worden bekeken voor verbeteren veiligheid. |
| 72 | Er wordt geparkeerd op trottoir met parkeerverbod. Kan de weginrichting dit oplossen? | Er wordt gezocht naar mogelijkheden naar meer parkeerplaatsen in de Torenstraat. |
| 73 | Geen drempels in Torenstraat vanwege trillingen en scheuren in huizen. | zie bovenstaande opmerkingen. |
| 74 | Geen afvoer (water) in het midden. | Geen hol profiel wordt toegepast. |
Overeenkomstige feedback
- geen drempels
- overlast landbouwverkeer
- zebrapaden diverse plekken (duidelijkere aanduiding met mogelijk verlichting)
- rotonde behouden!!
- meer parkeervakken in Torenstraat (optie aan de even-zijde)
- geluidsabsorberend asfalt (stil asfalt) => Team Verkeer controleert nog of op de Bekerbaan en Torenstraat een aandachtspunt ligt conform de Wet Geluidshinder
10 april 2024: eerste sessie klankbordgroep
Maquette en interactieve sessie
Op 10 april jl. werden, onder leiding van bureau RA+ en gemeente Beekdaelen, de leden van de klankbordgroep uitgenodigd om ideeën in kaart te brengen door middel van een maquette (toolbox van bureau RA+). Aan de hand van het maken van maquettes konden de leden tijdens deze interactieve werksessie op kleine schaal een nieuwe gewenste omgeving creëren. Deze ideeën worden momenteel uitgewerkt tot een schetsontwerp.
Door middel van een maquette heeft de klankbordgroep samen met de adviseurs van de gemeente en RA+ ingenieurs gekeken wat de mogelijkheden zijn voor een nieuw ontwerp.


27 juni 2024: tweede sessie klankbordgroep
Op 27 juni 2024 vond een tweede sessie van de klankbordgroep plaats waarin het schetsontwerp is besproken.
Meerdere varianten in het schetsontwerp zijn uitgewerkt en worden uitvoerig met elkaar besproken.
De leden van de klankbordgroep geven hierbij hun voorkeuren aan. Op basis van de bevindingen van de klankbordgroep is een voorlopig ontwerp uitgewerkt.
Dit voorlopig ontwerp wordt vervolgens gepresenteerd aan de hele omgeving tijdens een bewonersavond, zodat inzichtelijk wordt hoe het ontwerp wordt ontvangen.
10 oktober 2024: tweede informatiebijeenkomst
Tijdens deze tweede informatiebijeenkomst is het voorlopig ontwerp gepresenteerd. De opkomst was ontzettend goed. Op het voorlopig ontwerp werden veel positieve reacties gegeven.
Tevens was er na de presentatie nog ruimte voor het stellen van persoonlijke vragen en het geven van opmerkingen. Deze opmerkingen worden intern besproken en daar waar mogelijk verwerkt in het definitief ontwerp. Een 3D film gaf een impressie hoe de nieuwe inrichting van beide straten komt uit te zien.
Ter aanvulling van deze bijeenkomst wordt separaat nog een informatiebijeenkomst gehouden voor de bewoners van De Bockhofweg en de bewoners van de Hagensweg. Zij zullen hier tijdig voor worden uitgenodigd.
- Presentatie reconstructie Bekerbaan-Torenstraat te Schimmert (pdf, 6,6 MB)
- Filmpje 3D-impressie reconstructie Bekerbaan-Torenstraat te Schimmert (YouTube)
Feedback 10-10-2024
| Feedback | Toepassingen/ reactie feedback |
|---|---|
| Betere aanduiding voor het zebrapad. | Er wordt nieuwe reflecterende markering aangebracht. |
| Wateroverlast (kelder). | Geen actie voor Project, melding doorgegeven aan team Water&Riolering d.d. 17-10-2024. |
| Wij willen een extra inrit realiseren ter hoogte van het grasveld aan de rechterkant van het pand voor de realisatie van parkeerplaatsen op eigen terrein. | Standaard mail sturen betreffende eigen aanvraag inrit sturen (in nieuwe situatie maximaal 2 inritten per woning) 7 november 2024 reactie gestuurd; eigenaren kiezen twee afzonderlijke inritten. |
| Graag afspraak aan huis voor informatie afkoppelen. | team Water&Riolering gemaild om persoonlijke afspraak te maken d.d. 17-10-2024. |
| Op dit moment staat een lantaarnpaal midden voor mijn perceel. Aangezien ik de oprit wil gaan verbreden, zou ik willen vragen om deze te verplaatsen tussen de percelen Torenstraat 6 en 6A of 4A en 6. Graag een reactie! Inrit wordt minder dan 1 meter breed. | Standaard mail sturen betreffende eigen aanvraag inrit sturen (bij Spie nog nieuw verlichtingsplan opvragen) 25 november 2024 reactie gestuurd. |
| Verbreden inritgedeelte in verband met creëren parkeerterrein op eigen grond. Graag zouden wij vernemen of dit mogelijk is. Het zou gaan om +/- 1 meter. | Standaard mail sturen betreffende eigen aanvraag inrit sturen. 25 november 2024 reactie gestuurd. |
| Voorkant huis rechterkant is één parkeerplaats voor de oprit. Oprit wordt nog beklinkerd, is nu groen met gras. Het is de oprit waar we rechts langs het huis kunnen rijden. Ik wil een vergunning aanvragen voor verbreding oprit. | Standaard mail sturen betreffende eigen aanvraag inrit sturen. Ontwerp bekijken (bestaande meter behouden, niet breder als 2 inritten breed: reactie vanuit team Wegen) reactie 13 november 2024 verstuurd. |
| Aandacht voor inrichting groen op voormalige bushalte voor woonhuis Hagensweg 1A. Voldoende ruimte om uit te draaien vanaf de oprit. Is er rekening gehouden met oprit van belendend perceel (momenteel niet in gebruik)? | Goed in ontwerp bekijken: rondom Kom-ingang inrichting wijzigen. |
| Geen as-verschuivingen maar versmallingspalen. Torenstraat ter hoogte van de Bockhofweg: drempel met lange oprijverhoging/lager platform. Bushaltes niet tegenover elkaar, maar gelijk aan bestaande situaties. Waarom geen flitsers? Bomen en parkeerplaatsen overbodig. Plaats aan lantaarnpalen "smileys"snelheidsborden. | Ontwerp wordt niet aangepast op deze opmerkingen. Bij team Verkeer informeren naar "Smileys". Smileys kunnen na realisatie tijdelijk geplaatst worden. Noodzaak wordt te zijner tijd bekeken. |
Algemene opmerkingen
- Komen er haaientanden bij het sportveld? Tim antwoordt: Bekerbaan wordt voorrangsweg om veiligheid te waarborgen (GOW30).
- Onderhoud groen/bomen baart zorgen.
- Graag film en presentatie publiceren.
Feedback op tekeningen
| Tekening | Feedback | Toepassingen/ reactie feedback |
|---|---|---|
| Tekening A Bekerbaan/Torenstraat inclusief rotonde | Uitrijden bij huisnummer 8! | Bij middengeleiders (3 stuks) lastig om met caravan uit- of in te draaien. Mogelijk maar 1 paaltje plaatsen op middengeleiders (rijcurves uitwerken)Paaltjes zijn helemaal weggelaten in definitieve ontwerp. Middengeleiders zijn iets verhoogd maar overrijdbaar. |
| Tekening A Bekerbaan/Torenstraat inclusief rotonde | Denk aan trillingen bij middengeleiders (Bekerbaan 8, Torenstraat 5 en 6). | Is aandachtspunt in detail ontwerp. |
| Tekening A Bekerbaan/Torenstraat inclusief rotonde | Torenstraat 6: verbreden inrit met 1 meter. Lantaarnpaal verplaatsen tussen huisnummers 4 en 6. | Zelfde melding als reactieformulier. |
| Tekening A Bekerbaan/Torenstraat inclusief rotonde | Torenstraat 24: verbreden inrit in verband met extra parkeerruimte eigen terrein. | Zelfde melding als reactieformulier. |
| Tekening B Waterbuffer/Bekerbaan | Fietspaden in plaats van parkeerplekken: in huidig ontwerp heeft fietser geen veilige plaats, geen parkeerplekken (voldoende ruimte opritten) en gebruik hiervoor een ECHT fietspad. | Geen aanpassingen (zie bovenstaand bij feedback). |
| Tekening C Waterbuffer/Bekerbaan | Inzet smileys na openstelling voor attentieverhoging te hard rijden. | Bij team Verkeer informeren naar "Smileys". |
| Tekening C Waterbuffer/Bekerbaan | Liever geen of minder asverspringingen op beide wegen. | Geen aanpassingen (zie bovenstaand bij feedback). |
| Tekening C Waterbuffer/Bekerbaan | Te veel parkeerplaatsen op Bekerbaan en te veel bomen (overlast bomen). | Geen aanpassingen (zie bovenstaand bij feedback). |
| Tekening C Waterbuffer/Bekerbaan | Flitspalen voor snelheidsremming (met name op rustige momenten). | Geen aanpassingen (zie bovenstaand bij feedback). |
| Tekening C Waterbuffer/Bekerbaan | Oprit->uitrit plek boom Bekerbaan17-19. | Boom verwijderen in ontwerp (hele situatie goed bekijken aan de hand van schets projectleider) Ontwerp is aangepast omdat bestaande situatie fout was opgenomen. |
| Tekening D Torenstraat/Hagensweg | Meer groen/bomen Hagensweg. | Meer groen belemmert uitzicht (optie inzaaien bloemrijk mengsel) Opmerking wordt meegenomen in groenplan. |
| Tekening D Torenstraat/Hagensweg | Na laatste huizen Hagensweg middenberm groen, wegversmalling aan huiskant en niet aan bermkant. | Ontwerp blijft gehandhaafd. Bestaande bomen hebben meer ruimte nodig. |
| Tekening E torenstraat/Bockhofweg | Zebra bij bushalte in film niet te zien. | Het zebrapad wordt wel uitgevoerd. |
| Tekening E torenstraat/Bockhofweg | Oprit Hagensweg 1A. | Bekijken ontwerp. |
| Tekening E torenstraat/Bockhofweg | Let op overstekende kinderen vanaf de Bockhofweg. | Komt zebrapad. |
| Tekening E torenstraat/Bockhofweg | Torenstraat 28-30: éénrichtingsbord pas vanaf achterzijde toren? | Vraag parkeren voor bewonersavond De Bockhofweg. In overleg met de bewoners Bockhofweg wordt de weg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer met uitzondering van bestemmingsverkeer. |
| Tekening E torenstraat/Bockhofweg | Bij uitritconstructie toepassen van langere inritblokken voor meer comfort en voorkomen overlast. | Minimaal 80 of 1 meter blokken toepassen. |
| Tekening E torenstraat/Bockhofweg | Maatregelen voorbeeld Ulestraten (St. Catharinastraat) toepassen voor veiligheid fietsers. | In dit ontwerp is niet gekozen voor straatjuwelen. |
| Tekening E torenstraat/Bockhofweg | Wens bushaltes handhaven bestaande situatie of uit elkaar trekken. | Bewuste keuze om bus te laten halteren op weg. |
| Tekening F Torenstraat | Let op fietsen/auto's die wachten op fietststrook. | Bekijken ontwerp of dit verbeterd kan worden. In het definitief ontwerp is hier rekening mee gehouden en wordt de fietsstrook afgeschermd van de rijbaan. |
| Tekening F Torenstraat | Oprit Hagensweg 1A: hoe vormgeven, toegang tot perceel, parkeerplek aan de straat? | zie eerdere opmerking bovenstaand. |
| Tekening F Torenstraat | Torenstraat 6: huidige lantaarnpaal verplaatsen tussen 4A-6 of tussen6-6A. | zie eerdere opmerking bovenstaand. |
| Tekening F Torenstraat | Torenstraat 26: tussen de lijnen is oprit (zie pijltje). Parkeerplaats staat in de weg. | zie eerdere opmerking bovenstaand. |
14 (Bockhofweg) en 18 november (Hagensweg) 2024 bewonersbijeenkomsten
- Verslag bewonersbijeenkomst Bockhofweg Schimmert 14 november 2024 (pdf, 79 kB)
- Verslag bewonersbijeenkomst Hagensweg Schimmert 18 november 2024 (pdf, 77 kB)
Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf's, dan kunt u contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.
Tot december 2024: ontwerptraject
In deze periode wordt het voorlopig ontwerp omgezet naar het definitief ontwerp en uitgewerkt in technische tekeningen.
Januari 2025: technische voorbereiding en keuzetraject aanbesteding
In deze periode wordt aan de hand van de technische tekeningen het bestek uitgewerkt en het project aanbesteed.
29 september 2025: derde informatiebijeenkomst
Tijdens deze bijeenkomst werd de planning en fasering door de aannemer toegelicht. Er was ook voldoende ruimte voor het stellen van vragen.
Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf's, dan kunt u contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.
Uiterlijk januari 2026: start werkzaamheden Bekerbaan / Torenstraat
Dit wordt in fases gedaan om de overlast zoveel mogelijk te beperken. De aannemer maakt een plan waar u tijdig over wordt geïnformeerd.
Voor Kerstmis 2026: verwacht einde werkzaamheden
Informatie wordt nog aangevuld.
Definitief ontwerp
Na verschillende bijeenkomsten met bewoners en klankbordleden is een definitief ontwerp ontstaan.
Gelet op de wettelijke kaders zijn de behoeften en wensen, daar waar mogelijk, verwerkt in het ontwerp. Het ontwerp is vertaald in een bestek en tekeningen. Deze zijn nodig voor de uitvoering van de werkzaamheden.
Aannemer Gebr. Kurvers te Heerlen zal de werkzaamheden gaan uitvoeren. Hieronder vindt u de definitieve tekeningen.
Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf's, dan kunt u contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.
- Definitief ontwerp Bekerbaan en Torenstraat blad 1link naar pdf bestand2 MB
- Definitief ontwerp Bekerbaan en Torenstraat blad 2link naar pdf bestand2,2 MB
- Definitief ontwerp Bekerbaan en Torenstraat blad 3link naar pdf bestand1,9 MB
- Definitief ontwerp Bekerbaan en Torenstraat blad 4link naar pdf bestand2,5 MB
- Definitief ontwerp Bekerbaan en Torenstraat blad 5 (buffer)link naar pdf bestand5 MB
Communicatie
Alle communicatie, die gedurende het project wordt verstuurd of gedeeld tijdens een informatieavond, vindt u hieronder terug.
- 19 februari 2024: Uitnodiging informatiebijeenkomst omwonenden
- 11 september 2024: Uitnodiging informatiebijeenkomst 10 oktober omwonenden
- 7 oktober 2024: Uitnodiging informatiebijeenkomst 7 november omwonenden
- 28 mei 2025: Bewonersbrief update reconstructie Bekerbaan-Torenstraat
- 1 september 2025: Uitnodiging informatiebijeenkomst omwonenden Blauwe Ader Schimmert