Reconstructie Vaesrade

Het projectgebied bestaat uit de straten Vaesrade, Hommert en een deel van de Hommerterweg in het dorp Vaesrade (gemeente Beekdaelen). Dit project is nodig vanwege het slechte onderhoud van de wegen en veranderingen in het verkeer door de aanleg van de Buitenring Parkstad Limburg. De straten worden samen aangepakt als één project.

Waarom voeren we deze werkzaamheden uit?

De weg kampt met problemen zoals een versleten wegdek en auto's die te hard rijden. Dit zorgt niet alleen voor ongemak, maar brengt ook de verkeersveiligheid in gevaar.

Eerst was het plan om tijdelijke maatregelen te nemen. Maar om kosten te besparen en het project sneller uit te voeren, is besloten om meteen een grote opknapbeurt te doen. Zo besparen we geld en tijd.

De belangrijkste redenen om dit project uit te voeren zijn:

  • Het aanpassen van de functie van de weg en het verbeteren van de  verkeersveiligheid.
  • Het onderhouden van de weg, parkeerplaatsen en trottoirs.

Hoe is de situatie nu?

De weg die we aanpakken, ligt in Vaesrade en bestaat uit de straten Vaesrade, Hommert en een deel van de Hommerterweg. Het is een belangrijke weg in de bebouwde kom, met een maximumsnelheid van 50 km/u en tweerichtingsverkeer.

  • Parkeren: Langs de hoofdweg mag aan beide kanten worden geparkeerd. Op de zijwegen is parkeren niet officieel geregeld.
  • Fietspaden en groen: De weg heeft vrijliggende fietspaden aan beide kanten en groenstroken met bomen en bermen.
  • Parallelwegen: Er zijn klinkerwegen naast de hoofdweg voor toegang tot huizen.
  • Riool: Het riool onder de fietspaden is in goede staat en wordt niet aangepakt in dit project.

Problemen met de weg:

  • Er zijn scheuren en beschadigingen in het asfalt.
  • Parkeerplaatsen en trottoirs zijn versleten en moeten worden vervangen.
  • De trottoirtegels, trottoirbanden en scheidingsbanden langs het fietspad zijn aan vervanging toe.
  • De straatverlichting is verouderd en moet grotendeels vernieuwd worden.

De weg die wordt aangepakt is ongeveer 1,8 kilometer lang.

Wat willen we bereiken?

Met dit project willen we de volgende doelen bereiken:

1. Weg en verharding vernieuwen:

  • Veiligere verkeerssituatie.
  • Betere toegankelijkheid voor iedereen.
  • Voldoen aan de onderhoudsverplichting.

2. Groeninrichting verbeteren:

  • De weg een modernere uitstraling geven.
  • Meer bloemen, gras en bomen.
  • Mogelijk extra groene vakken aanleggen.

3. Waterafvoer vernieuwen:

  • Kolken, aansluitingen en putdeksels vervangen.

Participatie

Tijdens informatieavonden worden de bewoners en ondernemers van de straten Vaesrade, Hommert en een deel van de Hommerterweg betrokken bij de inrichting van de straat. De ervaringen, behoeften en wensen worden opgehaald en als input gebruikt bij het ontwerp.

Eerste informatiebijeenkomst 29 januari 2025

Deze bijeenkomst werd voor aanwonenden gehouden op woensdag 29 januari 2025 van 19.00 tot 21.00 uur in het dorpshuis Vaesrade, Sint Servatiusstraat 10A te Vaesrade.

Tijdens deze eerste informatieavond werden de bewoners en ondernemers van de straten Vaesrade, Hommert en een deel van de Hommerterweg betrokken bij de inrichting van de straat. De ervaringen, behoeften en wensen werden opgehaald en als input gebruikt bij het voorlopig ontwerp, natuurlijk binnen de wettelijke en technische kaders. Op deze manier wordt een gedragen inrichting ontworpen en wordt er voldaan aan de wettelijke participatieverplichting.

Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf, dan kunt u contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.

Tweede informatiebijeenkomst 2 juli 2025

Deze bijeenkomst is voor aanwonenden georganiseerd op woensdag 2 juli 2025 van 19.00 tot 21.00 uur in het dorpshuis Vaesrade, Sint Servatiusstraat 10A te Vaesrade.

Tijdens deze bijeenkomst werd een presentatie gegeven en is er een toelichting gegeven op hoe het voorlopig ontwerp tot stand is gekomen. De input van bewoners en ondernemers van de vorige bijeenkomst (d.d. 29 januari 2025) en de input van de sessies met de klankbordgroep (d.d. 10-3-2025 en 26-5-2025) zijn verwerkt in het voorlopig ontwerp.

Na de presentatie konden aanwezigen op de tekeningen van het voorlopig ontwerp overige aandachtspunten benoemen. Vragen en opmerkingen werden door de professionals ter plekke beantwoord of genoteerd op de reactieformulieren en de tekeningen.

Met de opgehaalde informatie uit deze bijeenkomst wordt het voorlopig ontwerp aangepast en uitgewerkt tot een definitief ontwerp.

Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf, dan kunt u contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.

Feedback bewonersavond Vaesrade 2-7-2025

FeedbackActies/Antwoorden
Als fietser en wandelaar in Vaesrade stel ik voor wandelpad langs fietspad tot aan de beek. Zowel als wandelaar als fietser is de situatie soms onveilig (scootmobielen, e-bikes, scooters en wandelaars!).Voetpad loopt door tot huidige komgrens. Vanaf daar kan de voetganger gebruik maken van het fietspad. Onvoldoende ruimte om het voetpad door te trekken i.v.m. aanwezigheid beekjes aan weerszijden.
Is het mogelijk om verlichting aan te brengen boven de zebrapaden?Hier wordt rekening mee gehouden met het ontwerp van het vernieuwde lichtplan.
Graag parkeerplaats voor de deur Vaesrade 73 behouden (staat nu boom ingetekend in ontwerp).Parkeerplaats blijft behouden.
Op- en afritten in Nuth definitief afsluiten. Veel sluipverkeer hierdoor in Vaesrade. Verhogingen geen klinkers, maar asfalteren i.v.m. geluidsoverlast en duurzaamheid. Alle zijwegen van rechts voorrang, zal veel snelheid verminderen.Materiaal plateaus ligt nog niet vast. Vaesrade/ Hommert is en blijft een gebiedsontsluitingsweg (GOW30) met vrijliggende fietspaden. Bij deze uitgangspunten is het niet wenselijk en gebruikelijk om rechts voorrang te verlenen. Rechtdoorgaand verkeer incl. fietsers blijven ook in de voorrang.
Wegversmalling i.v.m. boom zorg ervoor dat verkeer op elkaar moet wachten: vrees voor lawaaioverlast.Wegversmallingen zijn onderdeel van de snelheidsremmende maatregelen binnen dit ontwerp. Deze zijn noodzakelijk om de 30km/u te waarborgen.
Veel groen: top! Ik was voorstander van alle wegen van rechts voorrang, maar als je dit doet ben ik bang dat zwaar verkeer de berg niet op komt (Rozenstraat).Geen actie vereist.
We hebben een aantal accacia's op gemeentegrond voor ons huis Vaesrade 98 staan. Deze zijn niet levensvatbaar en geven overlast. Graag contact hierover. We ondervinden een sterke rioollucht in onze tuin. Graag komen we in contact met de gemeente hierover.Bij overlast wordt geadviseerd om een Fixi-melding te maken. Vervolgens wordt, meestal ter plekke, door gemeente met melder de situatie bekeken.
Algemene vragen tijdens avondActies/Antwoorden
Worden er nog frees-vakken gemaakt voor noodzakelijk onderhoud als planning opschuift?Indien noodzakelijk worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Dit volgt uit de weginspecties.
Worden plateaus van ander materiaal?Antwoord tijdens avond: wel andere kleur, nog geen besluit over materiaal.
Let op voorrang bij Rozenstraat. Nu vaak onduidelijk. Geen voorrang van rechts.Fietspad blijft in de voorrang met dubbele haaientanden.
Worden fietsers niet over het hoofd gezien als ze achter bomen moeten komen. Waarom niet dichter naar de weg?De situatie vanaf de rijweg is overzichtelijk genoeg. Juist omdat er voldoende afstand zit tussen de rijweg en het fietspad. De bomen zullen  niet of nauwelijks belemmerend zijn voor het zicht.
Kan kruising bij weg Thull niet in de voorrang?Antwoord tijdens avond: het is gevaarlijker en onduidelijker als er afwijkingen in de voorrang zijn in dezelfde straat.
Hoofdweg in de voorrang nodigt uit voor hard rijden. Problemen worden hierdoor alleen maar groter.Vaesrade/ Hommert is en blijft een gebiedsontsluitingsweg (GOW30) met vrijliggende fietspaden. Bij deze uitgangspunten is het niet wenselijk en gebruikelijk om rechts voorrang te verlenen. Rechtdoorgaand verkeer incl. fietsers blijven ook in de voorrang. Door het toepassen van diversen andere verkeersremmende maatregelen wordt de snelheid terug gedrongen.
Waarom een ontsluitingsweg? Van Amstenrade naar Sittard heeft alles van rechts voorrang.Antwoord tijdens avond: De weg van Amstenrade naar Sittard Is geen GOW30 weg. GOW30 weg heeft vrijliggende fietspaden, dus geen voorrang van rechts zodat fietser in voorrang blijft.
Asverspringing in helling ter hoogte van nieuwbouwwijk (Anthemiahof) en huisnummer 1-1a?In de helling kan een minimale asverspringing of flauwe bocht worden toegepast. Om het verkeer af te remmen, maar met het uitgangspunt om stilstand van vracht- en landbouwverkeer te voorkomen.
Oversteek (zebrapad en fietsoversteek) bij plateau Zandbergweg (ook door klankbordgroep aangegeven).Hier is besloten geen zebrapad aan te leggen, aangezien het niet wenselijk is dat vracht- en landbouwverkeer stil komt te staan in de helling. Deze situatie ga je wel creëren als daar een zebrapad wordt aangelegd. Voetgangers kunnen in plaats van een zebrapad gebruik maken van de fietsoversteek.
Houden jullie rekening met water? Bij Vaesraderweg komt alles bij elkaar en kan het water niet weg. Water kan niet weg in asfalt.Antwoord tijdens avond: er ligt binnen het project geen wateropgave. Bij extreme piek regenbuien kan water vaker niet weg en is waterhinder niet te voorkomen. Binnen het project wordt flink vergroend, dus minder verhard oppervlak. Dit zorgt voor meer waterberging en infiltratie.
Huisnrs.45-71 hebben oude gres-huisaansluitingen. Worden deze vernieuwd?Maakt geen onderdeel uit van het project. Via Fixi kan een melding worden gedaan en kan per adres onderzocht worden of de aansluiting aan vervanging toe is.
Vrachtverkeer wordt niet belemmerd met deze maatregelen.Antwoord tijdens avond: door deze maatregelen maak je het onaantrekkelijker voor vrachtverkeer. Bij sluiting van de op- en afritten van de snelweg verdwijnt sluipverkeer.
Is het mogelijk om een zebra te voorzien ter hoogte van nummer 43?Huidig zebrapad blijft behouden.
Voorkeur om de plateau's en drempels in asfalt uit te voeren.Materiaal is nog niet gekozen.
Wordt het in de nieuw situatie mogelijk om vanuit Vaesrade vanaf de bovenzijde de Rozenstraat in te slaan?In nieuwe situatie is het mogelijk om vanuit Vaesrade de Rozenstraat in te slaan met duidelijke markering en voorrangsregeling.
Kan de weg vanuit Thull voorrang krijgen? Of is het mogelijk om de 30 zone te verlengen?Kom-grens kan worden verplaatst voorbij huisnummer 10. Hoofdweg blijft in de voorrang.
Kan er gekeken naar de wateroverlast vanaf de kruisingen met de Hommerterweg?Bij overlast wordt geadviseerd om een Fixi-melding te maken. Vervolgens wordt, meestal ter plekke, door gemeente met melder de situatie bekeken.
Er is minder parkeerplaats (te weinig) t.o.v. de huidige situatie.De parkeerbalans blijft min of meer gelijk.
Op grasveldje hoek Hommert-Hommerterallee t.h.v. huisnummer 20 heeft vroeger een bankje gestaan. Is weggehaald. Kan dit terug komen?Het bankje met prullenbak kan met de reconstructie terug worden geplaatst. Exacte plaats nader te bepalen. 
Aandacht voor boom naast oprit i.v.m. zicht bij huisnummer 4A.De boom belemmerd het zicht niet tot nauwelijks, hier wordt rekening mee gehouden.
Kunnen bij de fietsoversteek 'smileys' worden geplaatst?Nieuwe inrichting is veel veiliger. Mocht er aanleiding voor zijn, kunnen later tijdelijk smileys worden geplaatst.
Kan t.h.v. huisnummer 62-64 parkeren worden aangebracht?In de huidige situatie zijn hier aan weerszijden ook geen parkeerplaatsen. Mensen hebben voldoende ruimte op eigen terrein.
Bij inrit Oliegats rekening houden met indraai vrachtauto t.b.v. legen container aan einde pad (techn. Bureau Heijnens).Hier wordt rekening mee gehouden in het ontwerp.
Kan de inrit t.h.v. huisnummer 35 links worden verbreed?De inrit lijkt breed genoeg. Dit wordt nogmaals getoetst bij de uitwerking van het voorlopig ontwerp.
Kan de inrit rechts van huisnummer 59, ter hoogte van bedrijf blijven? Deze is in ontwerp verwijderd.Inrit blijft behouden na overleg bewoners. Wordt verwerkt in ontwerp.
Geen boom s.v.p. i.v.m. levering bedrijf Feijts.Boom maakt deel uit van laanbeplanting (heeft vroeger ook boom gestaan).
Vergunningaanvraag 2e inrit huisnummer 13.Vergunning is verleend.
Inrit huisnummers 29/29A en 30: wijziging situatie inritten.Wijziging is verwerkt in ontwerp.

Communicatie

Bewoners en ondernemers zullen tijdig door de aannemer worden geïnformeerd betreffende de daadwerkelijke aanvang van de werkzaamheden.

Tijdens de werkzaamheden

Ervaart u tijdens de werkzaamheden bovenmatige overlast, laat het ons dan weten per e-mail via gemeente@beekdaelen.nl of telefonisch via 088 – 450 2000. Dan proberen wij meteen in actie te komen om deze overlast te verminderen.

Planning

PeriodeOmschrijving
Q4 2024Definitiefase
Q1 tot en met Q4 2025Planvoorbereiding
Q1 2026Bestek/Aanbesteding
Q3 2026 - Q1 2027Uitvoering

De planning is altijd onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Heeft u nog vragen?

E-mail uw vraag dan naar gemeente@beekdaelen.nl onder vermelding van ‘Reconstructie Vaesrade’ of neem telefonisch contact op via 088 – 450 2000.