Verkeersmaatregelen Brunssummerstraat Schinveld
Gemeente Beekdaelen ontvangt al langere tijd klachten over de Brunssummerstraat in Schinveld. De klachten gaan over hard rijden, onveilige verkeerssituaties en aanrijden van geparkeerde voertuigen. Aangezien veiligheid en leefbaarheid van bewoners in gemeente Beekdaelen voorop staat, worden verkeersmaatregelen in de straat gelijktijdig met het wegonderhoud opgepakt.
Participatie: Samen maken we Beekdaelen
Samen met ingenieursbureau Ducot wordt een nieuw ontwerp ontwikkeld voor de inrichting van de Brunssummerstraat. Gemeente Beekdaelen vindt het belangrijk om de omgeving te betrekken bij deze veranderingen, omdat de buitenruimte van en voor ons allemaal is. Als gebruiker zijn de bewoners immers de expert van dit gebied. De kennis en ervaringen van de bewoners worden enorm gewaardeerd en daarom worden er bewonersavonden georganiseerd.
Het is begrijpelijk dat deze vorm van samenwerking voor zowel gemeente als bewoners soms even wennen is. Belangrijk bij deze processen is dat bij een ontwerp wensen en behoeften worden verzameld van verschillende partijen. Hier moet zorgvuldig rekening mee worden gehouden.
Tijdens bewonersavonden worden de bewoners van de Brunssummerstraat in Schinveld betrokken bij de inrichting van de straat. De ervaringen, behoeften en wensen worden opgehaald en als input gebruikt bij het ontwerp.
Eerste bewonersavond Brunssummerstraat: 12 oktober 2023
Deze bewonersavond is gehouden op 12 oktober 2023 bij FaSiLa te Schinveld. Na een presentatie kunnen de bewoners op tekeningen en reactieformulieren hun ervaringen, wensen en behoeften aangeven. Deze input wordt verwerkt in een voorlopig ontwerp.
Feedback bewonersavond 12 oktober 2023
Ervaringen | Suggesties |
---|---|
Hoge snelheid in en uit Schinveld, oversteek fietsers einde straat gevaarlijk. |
|
Teveel auto rijden te snel, teveel auto's, weg is te breed, gevaarlijk voor fietsers, veel aanrijdingen tegen geparkeerde auto's, onveilig voor kinderen. | Weg versmallen, eenrichtingsverkeer Schinveld uit, groen/ bomenstrook/ parkeerplaatsen, apart fietspad links & rechts, beek vrijleggen zoals Putbergstraat, rode klinkers doorleggen zoals Wilhelminaplein zodat 30 km-zone duidelijk blijft, groenstroken zoals Putbergstraat, over midden van de weg hele groenstrook (rekening houdend met inritten), indeling straat/groenstrook/parkeerstrook/fietspad en trottoir (30 km-zone). |
Vrachtverkeer, te hard rijden, beschadiging geparkeerde auto's, gevaarlijke situatie bushalte (zie 1), sluipverkeer. | Afsluiten voor vrachtverkeer, meer verkeersborden (herhaling 30 km, rechts Duikerweg, rechts voorrang), lichtgevende palen zebrapad Duikerweg-Leuper (zie 3), afremmende maatregelen kruising Duikerweg (verhoging hele kruising, zie 2), snelheid uit de weg halen, fietspad verplaatsen (zie 4): aparte smalle rode strook, bloembakken, "S" in de weg (zie 5), eenrichtingstraat? afsluiten? (exclusief bestemmingsverkeer), gedeeltelijke verhoogde middenberm, weg inrichting als 30km-zone (woonerf), smiley-borden, permanent matrix-snelheidsmeting, quick-winst (financieel). |
Te veel verkeer door Brunssummerstraat omdat andere invalswegen zoals Eindstraat, Kloosterlaan en Jabeekerstraat zodanig verkeersonvriendelijk zijn ingericht dat alles door onze straat komt, straat is best breed en nodigt uit voor hard rijden (en dat gebeurt ook), laden en lossen grote voertuigen is eigenlijk af en toe bij Stevens Woninginirchting, maar die heeft 2 aangewezen laad- en losplaatsen. Die zijn vaak bezet door andere personenauto's. Heel vrachtverkeer door Brunssummerstraat. | Drempels zijn niet gewenst, herverdeel de parkeervakken aan beide kanten van de straat (nu maar aan één kant), scherm die verdeelde parkeervakken af door brede bloembakken en/of boom, maak de straat een 50km-straat, zodat kan worden gehandhaafd! Geef veel duidelijker aan dat rechts voorrang heeft (nu snappen veel mensen het niet), handhaven parkeergedrag op trottoir bij Chinees, permanente matrixborden om aan te geven dat men te snel rijdt, de genomen maatregelen moeten niet ten koste gaan van de parkeerplaatsen, wegversmallingen op diverse plekken zodat er maar één auto door kan. |
Vaak door veel auto's te hard gereden, onoverzichtelijke situatie voor kleine kinderen door geparkeerde auto's, te veel verkeer (heel dorp ontsluit op deze weg), fietsverkeer en fietspaden zijn onduidelijk en gevaarlijk, geen bomen en geen groen, lange rechte brede weg waardoor het uitnodigt om hard te rijden, irritatie als je zelf wel 30km rijdt, veel bedrijven gevestigd in de straat, veel landbouw- en vrachtverkeer, weinig parkeervakken en onduidelijk of je buiten de parkeervakken mag parkeren, eerste kruispunt gevaarlijk (vanaf Esso, niemand neemt voorrang), te weinig vakken om te parkeren. |
|
Tweede bewonersavond Brunssummerstraat: 27 februari 2024
Deze bewonersavond is gehouden op 27 februari 2024 bij FaSiLa te Schinveld. Het voorlopig ontwerp wordt gepresenteerd en bewoners geven hun mening hierop. Er blijken nog aanvullende maatregelen wenselijk te zijn.
Er wordt geluisterd naar de laatste opmerkingen om deze mee te nemen en te komen tot een gedragen definitief ontwerp.
Feedback bewonersavond 27 februari 2024 met toepassingen/reacties
Feedback - suggesties | Toepassingen - reacties |
---|---|
Suggestie: hele kruising Duikerweg-Aan 't Kapelke ophogen, aangezien overal de voorrang in Schinveld is weggehaald. Voorrang handhaven! | Voorrang wordt niet gehandhaafd: opties 1: drempel fietsoversteek. 2: verhoogde kruising. 3. kleine rotonde. |
Suggestie: stopverbod voor Boedha handhaven. | Antwoord Rob: Bij begin van de toegepaste maatregelen zal frequenter worden gehandhaafd. |
Vraag: gaat het plan door als de meerderheid van de bewoners er niet mee eens is? | Antwoord wethouder: het plan verschilt met andere straten, aangezien het tijdelijke maatregelen betreft. Wel willen we voldoende draagvlak van de bewoners voordat we plan uitvoeren. |
Suggestie: rode fietsstrook doortrekken tot voetgangersoversteekplaats (1), geen voorrangssituatie creeeren op kruising Duikerweg-Aan 't Kapelke: bestaande situatie handhaven, eventueel met extra verkeersborden (2), zebrapad ter hoogte van Dierenzaak Diederen (3), herhalingsborden 30 km, haaientanden oversteek fietsers, waarschuwingsborden drempel/verhoging (4). | Rode fietsstrook wordt niet doorgetrokken, maar groen wordt groter voor rugdekking van de fietser. Parkeerplaats bij overgang naar straat vervalt (wordt groenvak). Verhoogde voetgangersoversteek ter hoogte van Dierenzaak Diederen. |
Voor zaak Stevens Woninginrichting is een laden en lossen-ruimte ingetekend. Zoals nu is ingetekend, komt het zonnescherm over het parkeervak. Ook is dit te kort voor opleggers en vrachtwagens met aanhangwagens. De mensen kunnen niet meer vrij over de stoep lopen als het zonnescherm naar beneden is (+- 170 m. hoog). Voorrang handhaven op kruising Duikerweg-Aan 't Kapelke, eventueel drempel maken en verhoogde kruising. | Laden en lossen-plek met venstertijd. |
Er is nu een parkeerprobleem en dit wordt erger, want nu mag je buiten de vakken parkeren en straks niet meer. Geen verkeersremmende maatregelen: waar komen de "sluizen"zoals afgesproken? De weg wordt breder door het weghalen van parkeren aan één kant. Dit nodigt uit tot harder rijden. Maak er vergunning-parkeerplaatsen van, dan hebben wij geen vreemdparkeerders meer! | Er zijn 10 parkeerplaatsen toegevoegd. Parkeren aan één zijde van de weg, maar wel met verhoogde voetgangersoversteek ter hoogte van Dierenzaak Diederen om snelheid te remmen. |
Geen bomen: kost parkeerplekken. Wegversmalling, trechtervorm, geen voorrangsweg maken (1). Paaltjes op de stoep ter hoogte van de chinees (2). Waarom geen parkeerplaatsen aan beide zijden: slalomeffect (werkt vertragend). | In plaats van paaltjes wordt lage haag bij de chinees geplaatst, zodat hier niet meer op trottoir kan worden geparkeerd. |
Zorgen dat de weg afremt: dit is gewoon een rechte weg (racebaan). Groenvoorziening ook aan de andere kant van de weg afwisselen, zoat auto slalommend deze weg moet gaan. Veilige oversteekplaats: vooral kleine kinderen worden niet gezien ivm te hoge snelheid. Duidelijke aanduiding 30km-zone. Tzt flitsapparaat biedt misschien ook een oplossing, want de verkeersinrichting is dan aangepast. | Verhoogde voetgangersoversteek ter hoogte van Dierenzaak Diederen en verhoogde kruising zorgen voor vermindering snelheid. |
Overige toepassingen |
|
Derde bewonersavond Brunssummerstraat: 18 juni 2024
Deze bewonersavond is gehouden op 18 juni 2024 bij FaSiLa te Schinveld. De concept verkeersmaatregelen worden gepresenteerd en toegelicht. De meeste aanwezigen hebben positief gereageerd. De gemeente heeft hierna nog een reactie van een bewoner ontvangen en deze wordt nog nader bezien.
Communicatie
Bewoners zullen tijdig door de aannemer worden geïnformeerd betreffende de daadwerkelijke aanvang van de werkzaamheden, mogelijke fasering en contactgegevens voor afspraken bevoorrading, ophalen huisvuil en dergelijke.
- 26 juli 2023: Uitnodiging bewonersavond 12 oktober 2023
- 31 januari 2023: Uitnodiging bewonersavond 27 februari 2024
- 14 mei 2024: Uitnodiging bewonersavond 18 juni 2024
- 31 juli 2024: Definitief ontwerp Brunssummerstraat (pdf, 3,7 MB)
Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf's, dan kunt u contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.
Tijdens de werkzaamheden
Ervaart u tijdens de werkzaamheden bovenmatige overlast, laat het ons dan weten per e-mail via gemeente@beekdaelen.nl of telefonisch via 088 – 450 2000. Dan proberen wij meteen in actie te komen om deze overlast te verminderen.
Planning
Periode | Omschrijving |
---|---|
Q4 2023 | Eerste bewonersavond |
Q1 2024 | Voorlopig ontwerp |
Q2 2024 |
|
Q3 2024 |
|
Q4 2024 | Voorbereiding |
2025 |
|
Bovenstaande planning is onder voorbehoud. Aan de planning kunnen geen rechten worden ontleend.
Meer informatie en contactgegevens
Deze webpagina wordt verder aangevuld zodra er nieuwe informatie bekend
en beschikbaar is.
Heeft u vragen over dit project? Neemt u dan contact op met gemeente Beekdaelen,
via 088–450 2000 of gemeente@beekdaelen.nl onder vermelding van
'Verkeersmaatregelen Brunssummerstraat Schinveld'.