Verkeersmaatregelen Swier Wijnandsrade
Gemeente Beekdaelen ontvangt al langere tijd klachten over onveilige verkeerssituaties in Swier te Wijnandsrade. Aangezien veiligheid en leefbaarheid van bewoners in gemeente Beekdaelen voorop staat, worden verkeersmaatregelen in de straat gelijktijdig met het wegonderhoud opgepakt.
Participatie: Samen maken we Beekdaelen
Gemeente Beekdaelen vindt het belangrijk om de omgeving te betrekken bij deze veranderingen, omdat de buitenruimte van en voor ons allemaal is. Als gebruiker zijn de bewoners immers de expert van dit gebied. De kennis en ervaringen van de bewoners worden enorm gewaardeerd en daarom worden er bewonersavonden georganiseerd.
Het is begrijpelijk dat deze vorm van samenwerking voor zowel gemeente als bewoners soms even wennen is. Belangrijk bij deze processen is dat bij een ontwerp wensen en behoeften worden verzameld van verschillende partijen. Hier moet zorgvuldig rekening mee worden gehouden.
Voor de toepassing van de juiste verkeersmaatregelen worden dan ook bewonersavonden georganiseerd om de behoeften, wensen en ervaringen van de bewoners op te halen als input voor een nieuwe inrichting van de straat die ten goede komt aan de veiligheid en leefbaarheid van de bewoners.
Eerste bewonersavond Swier: 31 januari 2024
Deze bewonersavond is gehouden op 31 januari 2024 in het Gemeenschapshuis Wijnandsrade. Na een presentatie kunnen de bewoners op tekeningen en reactieformulieren hun ervaringen, wensen en behoeften aangeven. Deze input wordt verwerkt in een voorlopig ontwerp.
Feedback bewonersavond 31 januari 2024
Tekening | Feedback |
---|---|
Tekening A | Gelijkwaardige kruisingen (Landweg-Swierderkerkweg-Kickenweg en Waalhuizerweg): bebording, plateau, blokken en rood. Handhaving: verdekte herhaalde controle op 30 km/uur VA (wettelijke toetsing). Verhoging komgrens is lachertje: maak dat dit echt een drempel is, geen kortstondige extase. Asverlegging bij 3 plekken (nabij Swier 70, Swier 32-36 en nabij Swier 20). Wegversmalling (op stukken) om en om. Bebording verplaatsen Swierderkerkweg vanuit Swier/ook Wijnandsrade Swierderkerkweg niet voor geautomatiseerd verkeer (behalve landbouw en bewoners en niet bestemmingsverkeer, want dit nodigt toch uit om in te rijden). Dorpskarakter met groen. Fietspadverbreding. Bord "verboden in te halen". Gewone drempels helpen niet. Lange termijn oplossing: volledige reconstructie! Fietsstraat maken van Swierderkerkweg (auto te gast). Bord Swierderkerkweg te hoog? (vooraankondiging "niet rechtsaf"?). Smileys bij inrijden kern (beide kanten). |
Tekening B | Verspringende drempels. Testfase met bijvoorbeeld bloembakken. Veilig parkeren (parkeervakken). Trottoir verbreden: voorziening voor voetgangers. Veilig uitrijden van oprit etc. Snelheidsremming bij kruising "weg achter Swier". Openbaar vervoer rijdt ook vaak te hard. Geen korte drempels, Contact Boosten-bus: chauffeurs op de hoogte stellen. Verbreden trottoir (op bepaalde stukken extreem smal). Informeren bij gemeente Voerendaal naar ervaringen in Retersbeek. Rode, brede fietspaden. Bloembakken op specifieke plaatsen. Op de eerste plaats: Minder verkeer!. Wellicht afspraken met de mensen (boeren) en hun landbouwverkeer. Boosten-reizen: op zondag door Swier? |
Tekening C | Bij Swier 59: in- en uitdraaien met landbouw- en vrachtverkeer. Gelieve rekening mee te houden! Liever drempels in plaats van versmallingen, rekening houdende met woningen die pal aan de weg liggen. HANDHAVEN op verkeersmaatregelen!! Brede rode fietspaden, bloembakken of drempels? Parkeerplaatsen. Zebrapaden. Brede voetpaden/trottoirs. Beter markeren gelijke kruispunten. Snelheid-smileys. Verboden in te halen. Handhaving moet mogelijk zijn. Drempels in plaats van wegversmalling. |
Tekening D | Betreft Swier, tenzij anders vermeld: landbouwvoertuigen niet meer door Swier, maar via veld/landbouwwegen achter Swier. Verkeersbord entree Swier (30 km) is te klein. Handhaven van snelheid Swierderkerkweg (alleen bestemmingsverkeer!). Bredere fietspaden/fietsstroken. Extra verspringende parkeerplaatsen met obstakels (bv bloembakken). Verbreden stoep. Trajectcontrole. Alleen drempels aan begin en einde van Swier (niet in Swier). Onduidelijk dat verkeer uit Waalhuizerweg voorrang heeft (idem Landweg). Zebrapad van Waalhuizerweg naar Kleine Gats-voetpad. Landbouwvoertuigen rijden véél te hard. Onverharde wegen buiten Swier na vorstperiode kapot gereden en nu slecht begaanbaar voor onder andere fietsers. Weg via parkeerhavens laten slingeren. Weg optisch versmallen. Groen aanleggen: verlaagt als gevolg van psychologisch effect de snelheid. Gesprek met Boosten opnemen in verband met vele bussen die te hard rijden: niet meer door Swier maar via autosnelweg. |
Tweede bewonersavond Swier: 1 februari 2024
Deze bewonersavond is gehouden op 1 februari 2024 in het Gemeenschapshuis Wijnandsrade. Na een presentatie kunnen de bewoners op tekeningen en reactieformulieren hun ervaringen, wensen en behoeften aangeven. Deze input wordt verwerkt in een voorlopig ontwerp.
Feedback bewonersavond 1 februari 2024
Tekening | Feedback |
---|---|
Tekening A | Aanduidingen op tekening: 1. Voorrangsregels zijn onduidelijk (moet bord komen!). 2. idem als 1. 3.Bussen Boosten: andere route. 4. Parkeervakken maken met groen, verspringend door straat. 5. Flitspalen! 6. Borden voorrangsaanduiding bij Brommelen zijn kapot. 7. Bij Swierderkerkweg moet bord dat je er niet in mag! 8. Snelheid op Kersboomkesweg al aanpakken om verkeer te ontmoedigen. 9. Op Allee ook voetpad maken. 10. Versmallingen ook zeer nodig voor landbouwvoertuigen! |
Tekening B | Propageren parkeren op suggestiestrook. Reconstructie kruising bij Joe's Place. Aanpak Kersboomkesweg. Insteekparkeerplaatsen. Versmalling Bongard 3-5. Bocht Laarderweg bij Joe's Place richting Swier is te eng. Bussluis Swierderkerkweg. 2x verkeersremmende plekken in Swier (busdrempel op alle versmallingen en bestaande drempels komgrens). Herkenbare borden plaatsen. Alle kruisingen rood maken en asfalt uit kruising en klinkers plaatsen. Bij de glasbak een slinger in de weg brengen, op meerdere locaties slinger in de weg. Heropening spoorbrug Nuth voor personenauto's. Verkeersremmende maatregelen op de Kersboomkensweg. Extra versmalling tussen Bongard 3-5. |
Tekening C | Trajectcontrole. Mobiele flitsers. Handhaving. Brug openen tankstation Nuth. De Dael den aan hof weg. Bord verzetten Swierderkerkweg tot na het sportveld en na het woonhuis fam. Coumans. Zebrapad aanleggen Waalhuizerweg en Kleine Gats-voetpad. Zebra-oversteekplaats voor voetgangers Kickenweg. Niet op trottoir parkeren. Trajectcontrole. Onopvallende mobiele flitsers. Verlaging in de weg binnen de kom Swier (effectiever dan drempels). Aanleggen van drempels (mag bij Swier 54): andere optie is het plaatsen van bloembakken en/of bomen in de huidige weg om een een wegversmalling te creeëren. Ter plaatse van Swier 54/60 de stoep verbreden. Zebrapad maken om veilig over te steken bij kruising Waalhuizerweg-Kleine Gats voetpad (zie tekening A en B). |
Tekening D | Swierderkerkweg: alleen fietsers en bewoners, tot aan huis een paal (wel toegankelijk voor fietsers). Swier: geen drempels/geen sluis: hufters hou je hier niet mee tegen. Flitsen wel en/of smileys. Op tekening 1: hier is geen stoep: levensgevaarlijk voor voetgangers. Swier vanaf Kickenweg tot Swier 16-18 wordt het hardst gereden vanwege vrije zicht (richting Wijnandsrade). Swier optisch grotere fietspaden aan weerszijden. Verkeer Hoensbroek-Maastricht en Boosten ontmoedigen om door Swier te rijden. Door Swier rijden heel veel fietsers/wielrenners. Voorbeeld Hommerterweg: fietsstroken met straatjuwelen. Swierderkerkweg afsluiten na woonhuis behalve voor fietsers en wandelaars door middel van hekken. Voetpad langs Allee in verband met alle wandelroutes die erop uitkomen, bestaand pad verstevigen en regelmatig maaien. Fietspaden langs Allee (vooral in verband met recreatief fietsen). In Swier meer 30 km borden plaatsen. In Swier asverspringingen toepassen. Maatregelen op de Kersenboomkesweg zoals 60 km en snelheidsremmende ingrepen toepassen en verboden in te halen. Spoorbrug bij Nuth voor auto's beschikbaar maken. Tussen Bongard 3 en 5 een versmalling toepassen. Vanuit Wijnandsrade op de Allee vóór de bocht bovenaan begin 30 km-zone laten beginnen. Smileys in Swier en op de Allee toepassen. Tussen Bongard 3 en de Swierderkerkweg graag een voetpad aanleggen. Er is nu geen mogelijkheid om te lopen. Geplande fietspad van de Allee verlengen tot aan de bebouwde kom van Swier. |
Opmerkingen werkgroep Swier
Oude afspraken
- Overal rechts voorrang (wordt nu niet duidelijk aangegeven (bebording ontbreekt)).
- De kruisingen worden rood geasfalteerd (en eventueel verhoogde plateaus die passen bij een 30km/h-weg).
- Bij het kruispunt Joe’s Place kan nog een extra reconstructie toegepast worden (indien nodig).
- Swierderkerkweg verboden voor auto’s, bereikbaar voor tractoren. Alleen het woonhuis blijft bereikbaar. Nu rijden alle ouders van de schoolkinderen over deze weg).
- Er is een poging gedaan om 2 verkeersremmende maatregelen in Swier te creëren. Helaas zonder succes.
- De weg wordt 30 kilometer weg.
Wensen
- Heropening spoorbrug Nuth voor personenauto’s (brug is van 1990).
- Als je van de kern Nuth naar Hoensbroek wilt rijden dan ga je via Hellebroek. Niemand neemt de ring.
- Nieuwe 30 kilometer plakker bestellen bij VVN en verspreiden onder de bewoners.
- Reconstructie kruispunt Joe’s place.
- Uitbreiding van de bebouwde kom tot aan de Allee.
- De Allee wordt 60 kilometer zone.
- Verhoging van bestaande drempels komgrens (zijn nu te echt te laag). Bijvoorbeeld zoals in de kern van Amstenrade.
- Duidelijkere bebording bijvoorbeeld de borden aan de Swierderkerkweg zijn onvoldoende zichtbaar vanuit zowel Swier als ook Wijnandsrade.
- Opnieuw polsen van verkeersremmende maatregelen zodat 30km/uur ook echt aangehouden wordt (totale reconstructie met op drie plekken in Swier een asverlegging zodat de rechte (race)baan verdwijnt!
- Meer frequente verdekte (en niet pontificaal in het zicht) controles door de politie en direct afhandelen (vooral in de middag én avonduren als de vrij van verkeer is).
Samenvatting feedback eerste en tweede bewonersavonden
Algemene opmerkingen 31 januari 2024
- De Swierderkerkweg is 60 terwijl er geen auto's (mogen) komen.
- Bordjes voorrang bij wegversmalling Brommelen zijn kapot, staan beter naast de weg (Rob mee ingestemd).
- Waarom voorrangsregeling Brommelen bij laatste drempel niet andersom?
- Ooit was het idee fietsers te verbieden op de Allee en deze via de Swierderkerkweg te sturen.
- Effect maatregelen kasteel Hoensbroek?
- Graag trajectcontrole of flitsers! Als dat niet kan, hang smileys op.
- Waarom niet terug naar 50km/u?
- Wanneer kan politie wel handhaven op de snelheid?
Algemene opmerkingen 1 februari 2024
- Maak Swierderkerkweg alleen toegankelijk voor fietsers (met uitzondering van tractors en bewoners). Nu hebben huidige borden geen enkel nut.
- Wordt er ook verlichting aangebracht bij de Allee als er fietsstroken komen?
- Onaantrekkelijk maken van de Kersboomkesweg is heel belangrijk.
- Veel bewoners zijn niet gelukkig met de invoering van 30 km.
- Er is totaal geen andere route vanuit Swier naar Hoensbroek (probleem ontstaan bij sluiting brug Nuth).
Samenvatting feedback (rode draad bijeenkomsten)
- Aanbrengen van duidelijkere verkeersborden (bij kruisingen duidelijkere voorrangsborden, verboden in te halen, frequenter 30-km borden).
- Swierderkerkweg alleen toegankelijk voor bewoners en fietsers of afsluiten vanaf woonhuis.
- Verbreden trottoirs.
- Bredere fietspaden (aanbrengen rode fietsstroken).
- Trajectcontrole.
- Flitsers of smileys.
- Verspringende parkeerplaatsen eventueel met bloembakken of groen.
- Aanbrengen van zebra's.
- Heropenen spoorbrug Nuth.
- Gesprek met Boosten alternatieve route.
- Voetpad en fietspad langs Allee.
- Drempels (voor- en tegenstanders).
Derde bewonersavond Swier: 13 juni 2024
Deze bewonersavond is gehouden op 13 juni 2024 in het Gemeenschapshuis Wijnandsrade. Het voorlopig ontwerp wordt gepresenteerd en bewoners geven hun mening hierop. Er blijken nog aanvullende maatregelen wenselijk te zijn.
Er wordt geluisterd naar de laatste opmerkingen om deze mee te nemen en te komen tot een gedragen definitief ontwerp. Ook zullen er nog persoonlijke bezoeken worden gedaan om situaties ter plekke te bekijken.
Feedback bewonersavond Swier 13 juni 2024
- Ik vind dat er na realisatie dat er heel veel parkeerproblemen gaan ontstaan.
- Er is te weinig parkeergelegenheid, zeker als er geen auto's meer op de weg mogen staan. Er zijn ook mensen zonder oprit of een gedeelte oprit. Er komt ook nog groenvoorziening op bestaande parkeerplaats. De landweg staat ook al helemaal vol geparkeerd. Waar moeten bewoners en bezoekers parkeren? Geparkeerde auto's op de weg remmen nu het verkeer af, dat is dadelijk niet meer mogelijk.
- Ik maak mij zorgen over parkeerplek voor mijn auto. Rondom de hoeken Landweg en parkeerplekken staat het nu al vol met auto's.
- Door voorgestelde maatregelen (A) ter hoogte van Swier 56-58 kan ik niet meer veilig de uit-inrit verlaten, omdat ik mijn auto op de straat moet parkeren om de poort open/dicht te doen. Daarnaast kan/mag ik niet voor mijn eigen huis parkeren of bezoek laten parkeren. (A) betreft de wegversmalling, verbreding van het fietspad en het parkeerverbod. Graag overleg over de voorgestelde maatregelen.
- Wegversmalling Swier 70 is nu niet haalbaar. Ik haal de draai niet meer met auto en kipper-aanhanger. Ik heb een hele smalle toegang met weinig speling bij de poort, waardoor ik de ruimte ter hoogte van de glasbak heb. Graag contact opnemen (ik zal foto's opsturen ter indicatie). Op deze manier kan ik niet met aanhanger in of uit!
- Ik hoor graag van u inzake de plaatsing van de "knip" in de Swierderkerkweg. Betere optie is net na de toegang tot de sportvelden. Landbouwvoertuigen hoeven/kunnen niet langs de school.
- Trottoirverbreding ter hoogte van Kickenweg tot aan Swierderkerkweg. Bij bulten Allee toch geen wegversmalling (hoog genoeg!)? Betere en duidelijk zichtbare bebording overal!
De "verkeersbulten" op de Allee en Bongard mogen echt wel zo effectief mogelijk zijn d.w.z. zo hoog mogelijk met versmalling! - Voor ons lastig en gevaarlijk om op fietspad te komen. In berm lopen is lastig, omdat onkruid en gras erg hoog staat. De goot langs de weg is al maanden niet meer geveegd, laat staan de goot naast de versmalling, die is nog nooit geveegd. Hebben gezegd toen ze aan de weg werkte dat ze de berm wat zouden afgraven en granulaat zouden strooien. Dit is niet gebeurd. Ik hoop dat er eens wat aan wordt gedaan, want de veiligheid door de te hoge bermbegroeïng en de heg aan de overkant is zeer gevaarlijk!
Communicatie
Bewoners zullen tijdig door de aannemer worden geïnformeerd betreffende de daadwerkelijke aanvang van de werkzaamheden, mogelijke fasering en contactgegevens voor afspraken bevoorrading, ophalen huisvuil en dergelijke.
- 28 november 2023: Uitnodiging bewonersavond 31 januari 2024
- 28 november 2023: Uitnodiging bewonersavond 1 februari 2024
- 23 mei 2024: Uitnodiging bewonersavond 13 juni 2024
- 13 juni 2024: Presentatie Verkeersmaatregelen Swier (pdf, 3,6 MB)
Heeft u moeite met het openen of lezen van de pdf's, dan kunt u contact met ons opnemen via gemeente@beekdaelen.nl of 088 – 450 2000.
Tijdens de werkzaamheden
Ervaart u tijdens de werkzaamheden bovenmatige overlast, laat het ons dan weten per e-mail via gemeente@beekdaelen.nl of telefonisch via 088 – 450 2000. Dan proberen wij meteen in actie te komen om deze overlast te verminderen.
Planning
Periode | Omschrijving |
---|---|
Q1 2024 |
|
Q2 2024 | Derde bewonersavond |
Q4 2024 |
|
Q1 2025 | Voorbereiding |
2025 |
|
Bovenstaande planning is onder voorbehoud. Aan de planning kunnen geen rechten worden ontleend.
Meer informatie en contactgegevens
Deze webpagina wordt verder aangevuld zodra er nieuwe informatie bekend
en beschikbaar is.
Heeft u vragen over dit project? Neemt u dan contact op met gemeente Beekdaelen,
via 088–450 2000 of gemeente@beekdaelen.nl onder vermelding van
'Swier'.