Project Blauwe Ader
Wat houdt het project Blauwe Ader in?
Het bestaande riool blijven we gebruiken voor het ‘vuil water’ van bijvoorbeeld het toilet, afwasmachine, wasmachine en badkamer. Het nieuwe riool wordt straks alleen gebruikt voor de afvoer van regenwater.
Dit gescheiden systeem bij het afvoeren van vuil water en (schoon) regenwater, heeft als voordeel dat het riool bij hevige of extreme regenbuien niet meer zo snel kan overstromen en voor wateroverlast kan zorgen. Daarnaast wordt het schone regenwater niet langer afgevoerd naar de zuiveringsinstallatie, maar via een aparte rioolbuis terug de natuur in geleid. Daar profiteert onze natuur van (bijvoorbeeld in tijden van droogte), maar ook de zuiveringsinstallatie wordt daardoor minder belast.
Bredere aanpak wateroverlast
Na de aanleg van de Blauwe Ader, worden de verschillende waterbuffers die rond Oirsbeek liggen, aangesloten op het nieuwe regenwaterriool. Het afstromend regenwater vanuit de hoger liggende landerijen wordt dus eerst opgevangen in de waterbuffers, waarna het water deels in de bodem wegzakt en deels geleidelijk wordt afgevoerd via het nieuwe regenwaterriool.
Ook is het de bedoeling om alle verharde oppervlakken (straten, parkeerplaatsen en zo veel mogelijk daken van de aanliggende woningen) aan te sluiten op het nieuwe regenwaterriool.
De waterbuffers rond Oirsbeek en Amstenrade zijn in de afgelopen jaren flink uitgebreid (project Water in Balans). Samen met de aanleg van de Blauwe Ader, verwachten we dat er minder wateroverlast zal voorkomen en de gevolgen van extreme buien kleiner worden.
Omvang van de werkzaamheden
De aanpak van de wateroverlast in dit gebied is een flinke klus en ook de aanleg van de Blauwe Ader is een groot project. De nieuwe riolering heeft een totale lengte van bijna 2 km. De rioolbuizen hebben een diameter tussen 0,9 meter (Provincialeweg) en 1,5 meter (Grachtstraat). Ook worden ze vrij diep gelegd. Dat is nodig om de afvoercapaciteit optimaal te maken.
De werkzaamheden brengen helaas overlast met zich mee, bijvoorbeeld door afgesloten straten en omleidingen. Waar mogelijk proberen we deze overlast uiteraard zoveel mogelijk te beperken. Daarom worden de werkzaamheden ook na elkaar uitgevoerd.

Herinrichting samen met omwonenden
Bij de werkzaamheden worden alle verhardingen in de betreffende straten, volledig verwijderd en na aanleg van het riool direct vernieuwd. We doen dat in etappes en laten, in verband met de toegankelijkheid, de bestaande trottoirs zo lang mogelijk liggen.
Deze aanpak biedt ook de kans om samen met direct omwonenden de bestaande wegindeling te verbeteren. Bij de nieuwe aanleg van de straten kan bij voorbeeld rekening gehouden worden met de nieuwste inzichten over snelheid, parkeren, bomen, veiligheid en verlichting. De inbreng van de omwonenden is daarbij heel belangrijk. Zij wonen immers in de straat en weten het best hoe die in de praktijk gebruikt wordt.
Omwonenden worden daarom al in de voorfase betrokken, zodat bij het maken van het nieuwe ontwerp met hun ideeën zoveel mogelijk rekening wordt gehouden.
Communicatie
Omwonenden worden ruim voordat er werkzaamheden starten, al geïnformeerd over en betrokken bij het betreffende deelplan. Dat gebeurt via (nieuws)brieven en informatiebijeenkomsten. Individueel contact met de projectleider, bijvoorbeeld bij tussentijdse vragen, is ook mogelijk uiteraard.
Daarnaast communiceren we ook via deze website en het informatiekatern van de gemeente in het weekblad over aankomende werkzaamheden.
Deelprojecten en planning
De Blauwe Ader loopt globaal van de Hoofdstraat/Provincialeweg, via de Romenkamp, Drossaertweide en de Grachtstraat naar de bufferzone bij de Köllerstraat.
De uitvoering van het totale project duurt een paar jaar. Het wordt in vier fases na elkaar uitgevoerd. De laatste werkzaamheden worden naar verwachting begin 2025 afgerond. Zodra nieuwe (verwachte) data bekend zijn, wordt de planning aangevuld.
Fase | Deelproject | Start informeren omwonenden | Planning uitvoering werkzaamheden |
---|---|---|---|
1 | Altaarstraat en Provincialeweg | afgerond | 2e kwartaal 2022 – 3e kwartaal 2022 |
2 | Grachtstraat | 1e kwartaal 2022 | Waarschijnlijk begin 2023 |
3 | Provincialeweg | n.n.b. | n.n.b. |
4 | Romenkamp en Wijngaardshage | n.n.b. | n.n.b. |
Fase 1 en 2 zijn inmiddels afgerond of in uitvoering. Meer informatie vindt u hieronder. Zodra fase 3 en 4 worden opgestart wordt informatie over deze fases toegevoegd.